Wanneer ben je er nu klaar voor om te starten met Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI)? Wat is de invloed van de organisatie, de inkoopafdeling, de sector en wat kan ik er zelf aandoen? Na een rondje langs de velden hebben wij de belangrijkste indicatoren voor je op een rij gezet. Welke indicator spreekt jou het meest aan?
1. Volwassenheid van de inkoopfunctie
We hebben de volwassenheid van de inkoopfunctie op nummer één gezet omdat we het heerlijk vinden om met een indicator te starten waar je als inkoper echt zelf invloed op hebt. Werkt jouw afdeling af en toe nog wat chaotisch of heb je het inkoopbeleid wel op papier staan maar ligt het ergens diep in een la? Dan is het verstandig om eerst aan de professionaliteit van de inkoopfunctie te werken voordat je start met MVI
Het invoeren van MVI voegt een dimensie toe aan het inkoopproces dat de complexiteit echt vergroot. Het vergt nieuwe kennis en een hogere mate van interne samenwerking. Herken je jouw organisatie in deze beschrijving dan is het wellicht slim om de hulp in te roepen van een inkoopadviesbureau om de professionalisering te versnellen. Heb je een goed gecoördineerde inkoopfunctie of misschien wel een geïntegreerde keten, dan ben je er vanuit de inkoopfunctie echt aan toe om te starten met MVI.
2. MVO volwassenheid van de organisatie
Op nummer twee staat de MVO volwassenheid van jouw organisatie. Deze indicator ligt misschien iets verder buiten je ‘cirkel of influence’ maar is wel ‘huge’ voor wat betreft klaar zijn voor MVI. Als jouw organisatie MVO volwassen is dan heeft het management al ambities en doelstellingen geformuleerd voor MVO in het algemeen of misschien zijn er al focusgebieden benoemd zoals MVI.
Het goede nieuws van een lekker wakker management is het feit dat er dan al budget is. Ze snappen al dat MVO goed is voor zowel het bedrijf als de maatschappij. Dit heeft een effect op de hele organisatie waardoor verduurzamingsgesprekken met de business makkelijker worden. Misschien wel het toppunt van MVO volwassenheid in de organisatie is de wens om MVI mee te nemen als prestatie-indicatoren. Wij zien nu bedrijven in de markt die werken met KPI’s zoals MVO-spend. Dit maakt impact maken door middel van MVI een heel stuk makkelijker. De business heeft bij het niet kiezen van MVO-spend heel wat uit te leggen.
3. MVI is een sector thema
Werk jij in een sector waar MVI een hot thema is, dan is de kans groter dat je er op een zinvolle manier mee aan de slag kunt. Er is dan al een vorm van momentum aanwezig. Check daarom vandaag nog of MVI in jouw sector een belangrijk MVO thema is. Dit kun je navragen bij de brancheorganisatie of door te kijken naar de TIM-sectorkaart van het MVO-Register (te bekijken in de MVO-Register Community). Ook kun je kijken of MVI bij jouw eigen organisatie of andere organisaties in de sector benoemd is als speerpunt. Als je ziet dat MVI in jouw branche een thema is, neem dan jou collega’s en niet in de laatste plaatst het management, mee in de initiatieven die de sector al heeft ondernomen.
4. Je bent een leider
Als bij de eerdere indicatoren er nog geen glimlach op jouw gezicht is verschenen, weet dat je er niet alleen voor staat als lid van het MVO-Register. Je kunt ervoor kiezen een leider te zijn in de organisatie niet alleen op het gebied van MVI maar ook voor MVO in het algemeen. Toon leiderschap, doorzettingsvermogen, wees creatief en zoek de verbinding met de interne organisatie op. Zoek bijvoorbeeld MVO-minded budgethouders en maak samen een mooie case van een inkoopproject. Deel de ‘lessons learned’ en de successen met de organisatie.
Conclusie
Het maakt niet uit of je nu een of meerdere indicatoren hebt kunnen afvinken. Je kunt eigenlijk altijd starten. De belangrijkste factor is dat jij ervoor kiest om een leider te zijn.
Jurgen Hoole, directeur Stichting MVO-Register