Veel mensen leven in de overtuiging dat MVO organiseren moeilijk is. De grote diversiteit aan MVO onderwerpen helpt daar niet echt bij. Sterker nog, het heeft een afschrikwekkend effect op velen. In dit blog lees je hoe je in vier simpele stappen MVO in jouw organisatie kunt laten groeien naar MVO volwassenheid.
1. Maak een start met jouw Impact Story
Jouw beslissing om te starten is de allerbelangrijkste stap naar MVO volwassenheid. Zonder deze beslissing geen start, geen impact en geen MVO volwassenheid. Helaas wordt MVO vaak ten onrechte als een moeilijk onderwerp gezien. Maak gewoon een start met jouw impact story. Dat is het begin van het succes!
Bijna iedereen die start met MVO komt erachter dat er in de organisatie al meer aan MVO gedaan wordt dan gedacht. Een goede start kan zijn om te inventariseren welke MVO activiteiten al aanwezig zijn. Je kunt het GRATIS basis account van het MVO-Register hiervoor gebruiken. Deze leidt je langs de 10 meest populaire MVO onderwerpen van Nederland. Zo doe je de nodige inspiratie op over wat MVO zoal omvat.
Verwerk de inventarisatie tot een eerste versie van jouw impact story. Je komt het snelst tot resultaat door een dagdeel te reserveren voor het schrijven deze impact stories. Als je het MVO-Register gebruikt helpt de software je om de impact op zowel de maatschappij als op jouw bedrijf scherp te beschrijven.
2. Vergroot de relevantie van jouw impact
Nu je de eerste bestaande MVO activiteiten hebt omgezet in MVO stories is het tijd om te groeien van impact naar relevante impact. De focus op relevante impact is een goede exercitie om jouw impact story overtuigender te maken. Relevante impact betekent dat de impact die je genereert en etaleert past bij de bedrijfsactiviteiten. Je inspanning daar geeft aan waar je met jouw bedrijfsvoering een verschil kunt maken.
Een handig en GRATIS middel om de juiste focus aan te brengen zijn de TIM-kaarten van Stichting MVO-Register. Op de TIM-kaarten staan de belangrijkste MVO onderwerpen per branche vermeld. Hierdoor weet je zeker dat je energie stopt in de MVO onderwerpen die relevant zijn en echte impact genereren. Een fijne gedachte als je jouw impact story wilt delen met de wereld.
3. Veranker de impact in de organisatie
Als aanjager van MVO is niets erger dan in de loop van tijd jouw inspanningen verloren te zien gaan omdat jouw invloed veranderd is. Verhoog daarom de betrokkenheid in alle lagen van de organisatie zodat de door jouw gegenereerde impact niet een eendagsvlieg wordt.
Maak MVO onderdeel van het managementsysteem. Hierdoor kun je eigenaarschap en verantwoordelijkheid beter beleggen in de organisatie en wordt jouw rol als MVO leider steeds makkelijker. Stel concrete doelen (KPI’s) per MVO onderwerp en laat de ideeën voor het genereren van impact bottom-up groeien. Hier komen meestal de beste ideeën vandaan.
Nodig het management uit om te investeren in MVO. Deze bereidheid is een belangrijk teken dat een organisatie MVO volwassen aan het worden is. Investeer in projecten die het verschil maken en monitor het resultaat. Gebruik goede (software) tools die je ondersteunen in het vastleggen, managen en rapporteren van impact. Goede tooling bereid de organisatie voor op impact groei.
4. Groei naar impactvolwassenheid
Met de basis op orde ben je klaar voor impact groei. Impact die jouw organisatie toekomstbestendiger gaat maken. In deze fase kijk je samen met het managementteam naar het impact potentieel in je supply chain, bedrijfsvoering en producten en diensten. Door de MVO onderwerpen op strategisch niveau grondig te analyseren komen de mooiste impact-parels naar boven. Parels die het verschil maken en die je anders over het hoofd had gezien.
Toon leiderschap en stewardship in het ontwikkelen van impactgroei. Dit is niet alleen goed voor de maatschappij maar ook voor de toekomstbestendigheid van jouw business. Ontwikkel impact groei door slim te kijken naar de impact kansen in de waardeketen. Creëer met ketenpartners nieuwe businessmodellen. Breid jouw MVO programma uit naar een volwaardig MVO programma dat tot stand is gekomen door een nauwe samenwerking met alle belangrijke stakeholders.
Start vandaag met je volgende stap
Het maakt niet uit waar je vandaag staat met MVO. Iedere organisatie en branche verkeert in een andere volwassenheidsfase. Dit maakt het groeien naar MVO volwassenheid natuurlijk niet minder belangrijk. Start daarom vandaag met het plannen van je volgende stap naar MVO volwassenheid en maak het verschil met jouw impact!
Jurgen Hoole, directeur Stichting MVO-Register