Voor veel marketeers is marketing rondom MVO een delicate kwestie. Er heerst van nature een spanningsveld tussen de maatschappelijke en business doelen. In deze blog geven wij 7 MVO marketing tips om duurzaam resultaat te boeken.

1. Start vandaag!

MVO gaat niet meer weg. Vroeg of later wordt MVO van elke sector en elk bedrijf verwacht. Dus waarom wachten? Door niet te wachten en met MVO te starten heb je voordeel op de rest van de markt.

De meeste bedrijven die al begonnen zijn met MVO ervaren een hogere ‘engagement’ met de markt. MVO marketing is hierdoor een belangrijke pilaar van business succes.

2. Bepaal de plek van MVO marketing

MVO marketing creëert verwachtingen. Vraag jezelf daarom goed af wat de plek is van MVO marketing in de organisatie en welke doelen je ermee wilt bereiken.

Door MVO marketing strategisch aan te vliegen krijgt het een blijvend karakter. Een goed voorbeeld hiervan is het verbinden van MVO aan de kernwaarden van de organisatie.

3. ‘Greenwashing’ is uit de mode

Greenwashing is anno 2020 echt uit de mode. Gelukkig realiseren bedrijven zich dit ook steeds vaker.

Houd je MVO marketing daarom in balans met de impact die je ook daadwerkelijk realiseert. Een optie is om je MVO claims te laten checken door een onafhankelijke organisatie. Zo ben je ervan verzekerd dat je claims in je marketing communicatie kloppen.

4. Focus op mooie impact projecten

De beste manier om tot mooie MVO marketing te komen is door te blijven focussen op impact projecten. Authenticiteit bij het uitvoeren van de impact projecten zorgt echt voor de allermooiste MVO marketing.

Klanten voelen feilloos aan of de marketinguitingen oprecht zijn of voornamelijk geïnitieerd zijn om meer business te scoren.

5. Kies voor passende impact projecten

Impact projecten die passen bij de identiteit van de organisatie zijn authentieker. Medewerkers kunnen zich hierdoor ook sneller identificeren met de projecten wat zorgt voor de nodige betrokkenheid.

Ook zorgen projecten die passen bij de organisatie voor meer relevante impact. Kijk daarom goed naar welke MVO thema’s passen bij de bedrijfsactiviteiten.

6. Vertel je impact stories

Als er mooie impact projecten draaien dan wil je dit natuurlijk delen. Maak zichtbaar wat je doet door je impact stories slim te organiseren en te etaleren.

Je kunt dit bijvoorbeeld doen met een gratis account van het MVO-Register. Daarnaast is het slim om een exclusieve webpagina te maken over MVO.

7. Betrek je collega’s

Betrek je collega’s bij MVO. Een brainstormsessie met collega’s is heel waardevol om te identificeren wat in de organisatie en in de omgeving leeft.

Actieve en enthousiaste collega’s zijn een ‘must’ voor duurzame MVO marketing. Zij zijn tenslotte de ambassadeurs van de organisatie.

 
MVO is niet meer weg te denken uit de marketing. Kies samen met collega’s voor impact projecten die echt passen en voor mooie/krachtige verhalen zorgen.

Welke MVO marketing tip heeft jou geholpen? Laat het ons weten in de MVO‑Register community, een plek waar praktische MVO kennis slim georganiseerd is en waar iedereen zijn of haar vragen kan stellen. Ook vind je hier diverse voorbeelden van MVO marketing ter inspiratie.

Jurgen Hoole, directeur Stichting MVO-Register