Aan de start van de Verspillingsvrije week introduceert Jumbo Supermarkten het concept ‘Brood van Brood’. Jumbo benut hiermee retourbrood om er nieuw, dagvers brood van te bakken. In eerste instantie gaat het om een Knip Wit én Knip Volkoren brood onder het Jumbo huismerk. Met deze pilot wil Jumbo verspilling in haar keten verder tegengaan en onderzoekt Jumbo uitbreiding naar andere broodsoorten. Daarnaast biedt Jumbo tijdens de Verspillingvrije week – die 1 september van start gaat – inspiratie en tips in haar winkels én daarbuiten, om klanten te helpen minder voedsel te verspillen.
Het vervaardigen van nieuw brood uit brood is een oeroud ambachtelijk bakprincipe dat Jumbo samen met haar broodbakkers nieuw leven inblaast. Dagvers voorverpakt wit en volkoren brood dat terugkomt uit de winkels wordt verkruimeld, water en desemcultuur worden toegevoegd, waarna het in speciale ketels zich ontwikkelt tot een voordeeg. Dit wordt als ingrediënt gebruikt voor de ‘Brood van Brood’ knipbroden. “Bij Jumbo zijn we trots op de introductie van ‘Brood van Brood’,” zegt Olaf de Boer, directeur Commercie. “Niet alleen omdat het een mooi, ambachtelijk product is met een zeer rijke smaak, maar vooral ook omdat het aansluit bij onze doelstelling om voedselverspilling verder terug te dringen. Naast ons slimme bestelproces, waarmee we op basis van kassadata prognoses kunnen doen over te verkopen hoeveelheden, willen we met ‘Brood van Brood’ de verspilling van brood verder aanpakken. Als onze klanten dit omarmen, zullen we dit bakprincipe gaan uitbreiden naar meer broodsoorten.”
Toine Timmermans van Stichting Samen tegen Voedselverspilling is enthousiast over het concept: “Brood is één van de meest verspilde producten, zowel op de winkelvloer als bij de consumenten thuis. Het is mooi dat Jumbo het concept van ‘Brood van Brood’ in de markt zet en op die manier verspilling van brood tegengaat. Ik hoop van harte dat deze manier van brood bakken in de toekomst de standaard wordt. Daarnaast blijft het uiteraard belangrijk retourbrood zoveel mogelijk te voorkomen.”
Klant helpen minder te verspillen
Voedselverspilling vindt voor een belangrijk deel ook plaats bij de consument thuis, daarom helpt Jumbo haar klanten al jaren minder te verspillen via tips en inspiratie. Ook committeert Jumbo zich dit jaar aan de Verspillingsvrije week en roept klanten op hetzelfde te doen. De Boer: “Uiteindelijk hebben we een gezamenlijke verantwoordelijkheid om voedsel zoveel mogelijk te consumeren en niet weg te gooien. Daar helpen we onze klanten graag bij. Uiteindelijk is dat goed voor het milieu én de portemonnee van onze klanten. We roepen iedereen op om daar in de Verspillingsvrije week extra bij stil te staan.”
Verspillingsvrije week
Tijdens de Verspillingsvrije week van 1 tot 7 september a.s., een initiatief van Stichting Samen tegen Voedselverspilling, zet Jumbo het nieuwe brood in de spotlights. Daarnaast biedt Jumbo in deze week inspiratie en recepten in de winkel en daarbuiten. Klanten kunnen bovendien terecht bij het in 2019 succesvol geïntroduceerde Samen minder Verspillen schap in meer dan 580 winkels, voor producten zoals vlees, vis, verse sappen en gekoeld fruit van vandaag tegen een gereduceerd tarief. Ook zijn de maaltijdpakketten, precies afgestemd op het aantal porties en ideaal om verspilling te voorkomen, deze week verkrijgbaar met korting. Daarnaast helpt Jumbo haar klanten met recepturen op basis van restjes via sociale media en online kanalen. Kijk voor meer inspiratie en tips op jumbo.com/verspillingsvrijeweek