Onlangs organiseerde het MVO-Register een campagne met het thema ‘Geld verdienen met MVO’. Het doel van de campagne was om te laten zien dat duurzaam ondernemen een prima verdienmodel kan zijn. Tot onze verbazing waren er bedrijven die niet mee wilden doen aan deze campagne omdat ze vonden dat geld verdienen geen uitgangspunt zou moeten zijn voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). MVO zou moeten voortkomen uit een intrinsieke behoefte om ‘het juiste’ te doen. In deze blog leg ik uit waarom geld verdienen met MVO juist wél een goed idee is, vier redenen:
1. People, Planet én Profit
Het bedrijfsleven is cruciaal voor het ontwikkelen van een duurzame economie. Het zijn immers de bedrijven waar innovaties worden ontwikkeld. Ondernemers zijn bij uitstek mensen die risico durven te nemen om iets nieuws te proberen, én de capaciteit hebben om dit in de markt te zetten. Om te kunnen innoveren moet je investeren. De P van Profit is dus net zo belangrijk als die van People en Planet: zonder Profit is er immers geen geld om een duurzame economie tot stand te brengen.
2. Hoe meer hoe beter
Innovatie bij bedrijven wordt vooral gestuurd door wat klanten vragen. Succesvolle producten en diensten worden snel nagemaakt door andere marktpartijen. Iedereen wil immers een graantje meepikken als er een nieuwe markt wordt aangeboord. In de ‘oude economie’ vonden we dat kopieergedrag vervelend en oneerlijk. We wilden die goede ideeën het liefst zo lang mogelijk voor onszelf houden. In de nieuwe economie vinden we het juist een heel goed idee: hoe meer bedrijven duurzame producten en diensten gaan leveren, hoe sneller we toe kunnen groeien naar een economie waarin welvaart beschikbaar is én blijft voor iedereen. Nu en in de toekomst.
3. Beloning voor samenwerking
De nieuwe economie is een spannende economie. Er wordt van ondernemers gevraagd om samen te gaan werken om circulariteit en eerlijke waardeketens tot stand te brengen. Je moet als ondernemer openstaan voor wat er vanuit de maatschappij wordt verwacht. Én verantwoordelijkheid nemen voor de maatschappelijke kosten die jouw bedrijf met zich meebrengt. Het idee dat dit alleen maar geld kost is een mythe: duurzame beleggingsfondsen laten al tientallen jaren zien dat bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen winstgevender zijn dan bedrijven die dat niet doen. Vooral ook op de langere termijn. Zie ook de laatste onderzoeksresultaten van McKinsey hierover.
4. De nieuwe economie heeft ondernemers nodig
Het bedrijfsleven is dus cruciaal voor het ontwikkelen van een duurzame economie. Die nieuwe economie vraagt van ondernemers dat ze innovaties breed gaan delen, zodat ze zoveel mogelijk navolging kunnen krijgen. Ondernemers gaan dat natuurlijk alleen maar doen als er een gepaste beloning tegenover staat, zodat ze weer nieuw kapitaal beschikbaar hebben voor het ontwikkelen van het volgende duurzame bedrijfsconcept.
Julia Chatelain-van der Valk, MVO-Register