Met de geplande opening van Conscious Hotel Utrecht, zet de duurzame hotelketen Conscious Hotels de eerste stap buiten Amsterdam. Het is een opmars naar de realisatie van 2.500 kamers in Europa in 2030 na de oprichting van Conscious Group en de overname van Hotel V & The Lobby vorig jaar. Joris Tensen is Head of Expansion bij de groep en samen met zijn team verantwoordelijk voor de realisatie van de nationale en internationale ambities.

Conscious Hotels is onderdeel van Conscious Group (waaronder ook Hotel V valt) en is in 2009 opgericht door Marco Lemmers als duurzame hotelketen. Er vallen momenteel vier hotels in Amsterdam onder en er staat een opening op de planning in Utrecht. Nadat het Nederlandse investeringsfonds NIPA Capital in juni 2022 een belang van 75% in de hotelgroep nam, kwam de weg vrij voor een snelle expansie in Nederland en Europa. We spreken met Head of Expansion Joris Tensen over de uitbreiding van Conscious Group in onder andere Spanje, Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië.

Conscious Group kiest ervoor om panden te huren en niet te kopen. Waarom?

‘Huren is minder kapitaalintensief waardoor we sneller kunnen groeien. Om te kunnen kopen heb je veel meer vermogen nodig, maar ook tijd, en wij willen in een hoog tempo uitbreiden. Natuurlijk is er winst te behalen als je zelf koopt, maar je loopt ook meer risico.’

Wat maakt locaties interessant voor jou?

‘We willen uitbreiden naar steden met een gezonde mix van leisure en business en waar minimaal 1,5 miljoen hotelovernachtingen per jaar plaatsvinden. Naast Amsterdam zijn dat de andere steden uit de Randstad en misschien Haarlem en Leiden, maar dan houdt het hier wel op. Ons land is te klein voor onze ambities, dus kijken we ook naar steden als Parijs en Londen. Het klopt dat de concurrentie op dat soort bestemmingen ook groter is, maar een groot deel van het huidige aanbod is verouderd en er is genoeg ruimte voor vernieuwende en duurzame concepten.’

Waar moeten jullie gebouwen aan voldoen?

‘Voor Conscious Hotels moet er sowieso ruimte zijn voor tussen de 60 en 250 kamers die ongeveer 20 m2 groot zijn. Het is natuurlijk een grote plus als het een duurzaam gebouw is, maar de impact die een gebouw maakt is minder groot dan de operatie binnen het hotel. Denk aan energie, afval, eten en linnengebruik. Ja, duurzaam graag, maar in een standaard gebouw kunnen we ook impact maken. We hebben hier heel veel ervaring mee, weten wat er moet gebeuren om onze footprint zo laag mogelijk te krijgen. Hierin zijn we echt leidend. En als de mogelijkheid er is, kijken we samen met de ontwikkelaar hoe we een gebouw duurzamer kunnen krijgen en investeren hier ook in. Deze aanpak is volledig geïntegreerd in onze procedures en daardoor makkelijk in te zetten bij iedere uitbreiding.’

Merk je verschil in Nederland en het buitenland?

‘Nederland is qua duurzame investeringen in het vastgoed wel echt een voorloper. In het buitenland is dat wat minder, maar de markt begint zich ook daar te roeren.’

Jullie uitbreidingsplannen zijn ambitieus. Hoe houden jullie de duurzame doelen in het oog?

‘Het zit in ons DNA en we doen bewuste investeringen die anderen niet doen. Op de lange termijn creëren we een merk dat reizigers aanspreekt. Niet alleen consumenten maken steeds vaker bewuste keuzes, ook bedrijven. Door Europese regelgeving zijn bedrijven verplicht om hun impact te verminderen en dat kan door hun personeel bij ons te laten overnachten. Wij kunnen via rapporten hun impact inzichtelijk maken waardoor ondernemers het zwart-op-wit hebben hoeveel vermindering er is gegenereerd door voor Conscious Hotels te kiezen. We investeren sinds de eerste opening in duurzaamheid en weten dat deze investeringen lonen in de toekomst. Toen schreeuwden we het nog niet van de daken omdat duurzaamheid in die tijd nog een hoog geitenwollensok-gehalte had, maar inmiddels is het juist een USP die we veel beter kunnen vermarkten en dat zijn we ook steeds meer aan het doen. Het moment is daar om er vol op in te zetten. Uiteindelijk creëren we een merk met loyale gasten (zowel bedrijven als toeristen) die bewust kiezen voor Conscious Hotels. Wat dat betreft is er nog heel veel te winnen in Europa.’