Jeroen de Waaij is duurzaamheidsmanager bij Meelunie. Meelunie is een familiebedrijf dat al 155 jaar bestaat. Wereldwijd is ze een toonaangevende leverancier van plantaardige ingrediënten. In 2021 koos het bedrijf de nieuwe, meer maatschappelijke missie; ‘Plant Based Positive Impact’. Naast haar bijdrage in de transitie naar plantaardig, maakt Meelunie actief werk van het terugdringen van haar CO2-uitstoot. Jeroen is dan ook zeer verheugd dat hij het nieuwtje kan delen dat Meelunie sinds kort een CO2-neutrale organisatie is. Hoe Jeroen dit heeft bereikt, hoor je in podcastaflevering 7 van ‘Elise in MVO-land’
Eigen footprint eerst
“Sla de krant maar open en er staat altijd wel een artikel over CO2 in. Het is geen makkelijk onderwerp en we moeten er allemaal iets mee”, aldus Jeroen. Hij heeft zich eerst verdiept in het GHG Protocol. Vervolgens analyseerde hij de eigen bedrijfsprocessen en bracht daarmee scope 1 en 2 in kaart. De ambitie die hieruit volgde; een CO2-neutrale Meelunie organisatie in 2022. Met het verkregen inzicht uit de analyse kon hij stappen zetten om de uitstoot terug te dringen. Meelunie ging bijvoorbeeld verhuizen naar een zichtbaar duurzaam kantoor. Ook ging Jeroen het bewustzijn van collega’s vergroten door middel van presentaties, podcasts en via nieuwsbrieven. Daarnaast trok het bedrijf strategische partners aan zoals FairClimateFund, GoodShipping, Carbon Leap en Carbon Cloud. Zij houden de boel nog steeds op scherp.
“We hebben er keihard aan gewerkt om zowel het hoofdkantoor in Amsterdam alsook onze kantoren in het buitenland CO2-neutraal te maken. Nu gaan we verder met onze waardeketens.” – Jeroen
De ketens in
Nu dat Meelunie zelf CO2-neutraal is, richt Jeroen z’n pijlen op scope 3, de indirecte uitstoot van het bedrijf. Met de realisatie van de tuinbonenfabriek in Denemarken versnelt ze niet alleen haar eigen transitie van handelaar naar producent. Het idee is om deze fabriek straks volledig CO2-neutraal te laten draaien en het hele proces – van het telen van de boon tot aan de consument – volledig CO2-neutraal te doorlopen. Een andere logische vervolgstap is om van alle producten de CO2-uitstoot in kaart te brengen. Gevolgd door reducerende maatregelen voor de producten met de grootste footprint. In de keten van biologisch tapiocazetmeel onderzoekt Jeroen samen met FairClimateFund wat ze kunnen doen aan het terugdringen van de CO2- uitstoot bij het telen en de verwerking ervan in combinatie met het verbeteren van de leefomstandigheden in de lokale gemeenschap.
“Het zou helpen als iedereen z’n eigen data zou delen en daarover transparant zou zijn. Dan zijn de data openbaar aanwezig en dan kun je als klant, als consument, op basis daarvan de juiste beslissingen maken.” – Jeroen
Bewustwording bij klanten
De andere grote impactsfactor is het vervoer. Via de intern gebouwde CO2-calculator wordt de uitstoot voor het zeetransport al berekend. Jeroen streeft ernaar om de calculator uitgebreid te hebben met alle vervoersbewegingen begin 2023. Dat is het moment waarop deze informatie actief gedeeld zal gaan worden met klanten om bij hen bewustwording te stimuleren. Het uiteindelijke doel is dat klanten gaan meedenken in en meedoen aan Meelunie’s CO2-doelen.
“Een paar jaar geleden zijn we gestart met Meelunie Positive Impact omdat we vonden dat we terug moesten geven aan de maatschappij. Dat we meer moesten doen dan dat we op dat moment deden.” – Jeroen
Daadkrachtig en eensgezind
Jeroen werkt niet alleen. Met negen collega’s van verschillende teams zijn ze intensief bezig met Meelunie Positive Impact zoals het behalen van de B Corp Certificering als eerste in de sector. Het begon een paar jaar geleden met het invullen van de B Impact Assessment. Geleidelijk aan is Meelunie de B Corp aanpak eigen gaan maken en is het meer en meer een afwegingskader geworden voor Jeroen en collega’s. Tot welke duurzaamheidsprestaties dit geleid heeft, kun je lezen in het Meelunie Positive Impact Report van 5 pagina’s.
Meelunie bij ‘Elise in MVO-land’
De podcast ‘Elise in MVO-land’ van Elise Vonk is er voor en door ondernemers met duurzame ambities. In de 7e aflevering komt Jeroen de Waaij aan het woord over de CO2-strategie van Meelunie en de stappen die ze gezet hebben. De podcast is een aanvulling op het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ (sept 2021), waarvan Elise Vonk co-auteur is. Een boek boordevol met tips, praktijkvoorbeelden, achtergrondinformatie, praatplaten en aanmoediging om ambitieus te zijn in het maken van impact! Laat een review achter in je Podcast App en maak kans op een door Elise gesigneerd boek.
Beluister de podcast: