Jellie Banga treedt per 1 november aan als de nieuwe CEO van Impact Institute. Jellie Banga was tot mei 2021 vice voorzitter en lid van de Raad van Bestuur van Triodos Bank. Daarvoor werkte ze 12 jaar in verschillende functies bij ING.
Jellie Banga: “Voor mij is dit een prachtige kans om de verduurzaming van de economie verder te helpen versnellen. Impact Institute speelt een leidende rol in de wereld als het gaat om het meten en (in geld) waarderen van maatschappelijke impact en het strategisch sturen hierop. Het verankeren van maatschappelijke waardecreatie in de kern van organisaties is in mijn ogen cruciaal in de omschakeling naar een duurzame economie.” Jellie zal zich met name richten op de verdere opschaling van het bedrijf.
De oprichters en huidige directeuren van Impact Institute Adrian de Groot Ruiz en Michel Scholte kunnen zich met de komst van Jellie meer richten op de uitbouw van twee nieuwe bedrijfsonderdelen.
Adrian zal de technologie spin-off van het bedrijf leiden die later dit jaar wordt gelanceerd. Michel gaat de digitale onderwijs activiteiten leiden. Met deze stap wordt Impact Institute met ingang van 1 november 2022 geleid door een driekoppige raad van bestuur, bestaande uit Jellie, Adrian en Michel.
De Groot Ruiz: “We zijn vereerd met de toetreding van Jellie en verheugen ons op deze nieuwe fase. Jellie is een gerespecteerd leider in de financiële sector en zeer missie-gedreven. Samen gaan we de transitie naar de impacteconomie verder versnellen.”
Groeifase
Impact Institute, opgericht in 2018 in Amsterdam als spin-off van True Price, is inmiddels een wereldwijd leider in het meten en (in geld) waarderen van maatschappelijke impact en het ontwikkelen van manieren om hier strategisch op te sturen en dit in bedrijfsmodellen te verankeren. True Price, opgericht in 2012, is dé autoriteit in het berekenen van de werkelijke prijs van consumentenproducten en -diensten. Verschillende supermarkten, cafés en restaurants bieden inmiddels producten aan met echte prijzen.
Impact Institute wil mensen en bedrijven in staat stellen de impacteconomie te realiseren met een gemeenschappelijke taal voor impact en tools om impact in de praktijk te verbeteren. Het biedt organisaties software, data, training en adviesdiensten aan om impact te meten, te waarderen en hierop te sturen
Impact Institute groeit snel. Er werken inmiddels ruim 70 mensen en de verwachting is dat het er eind 2022 richting de 100 zullen zijn.
Scholte: “Wij hebben Impact Institute opgericht omdat we het niet langer volhoudbaar vinden dat grote bedrijven winst zijn gaan maken ten koste van de maatschappij.” Impact Institute heeft als missie om een impacteconomie te realiseren door bedrijven in staat te stellen om ‘maatschappelijke winst’ te maken. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om producten die klimaatverandering tegengaan, banen die ongelijkheid verminderen en winkels die sociale cohesie vergroten.
Met het meten en rapporteren van impact via ‘Impact-Weighted Accounting’ kunnen bedrijven impact integreren in hun bedrijfsvoering, zodat ze tegelijk duurzaam en (financieel) winstgevend kunnen zijn. Impact Institute werkt in partnerships samen met onder meer Harvard Business School, Cornell University, RSM, Rabobank en de Gemeente Amsterdam. Zakelijke klanten zijn onder andere Randstad, ABN AMRO, Alliander, UBS en Tony’s Chocolonely.
Jellie Banga
Jellie Banga heeft meer dan 20 jaar ervaring in de financiële sector. Als vice voorzitter en lid van de Raad van Bestuur van Triodos Bank (2013 – 2021) was ze verantwoordelijk voor de commerciële en operationele ontwikkeling van de bank in zes Europese landen. Hiervoor werkte ze 12 jaar bij ING, onder meer als Directeur Zakelijke Kredieten bij ING Nederland. Jellie is sinds 2021 lid van de Raad van Commissarissen van Lendahand en is per 15 augustus 2022 benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen van Invest International. Ook is Jellie lid van de Adviesraad van het programma Finance and the Common Good.