Hoe implementeer je een schaalbaar Digitaal Productpaspoort? Dat is de vraag die we met de expertgroep Digitaal Productpaspoort gaan beantwoorden. Deze expertgroep wordt gehost door Cirmar, SRC System Integrators en GS1, als onderdeel van het ShoppingTomorrow-onderzoeksprogramma van de Thuiswinkel.org. Met experts van meer dan 30 bedrijven door de hele waardeketen, creëren we samen met voorzitter PwC een blauwdruk waar de hele markt mee aan de slag kan.
Waar doen we het voor?
Het Digitale Productpaspoort is een van de sleutels om in Europa de transitie te maken naar een circulaire economie. Die transitie betekent keuzes maken. Daarom helpt het Digitale Productpaspoort consumenten én bedrijven om duurzamere, circulaire keuzes te maken. Met andere woorden: zien wat de impact is van producten die je maakt en koopt, hoe je de gebruiksduur kunt verlengen en het product kunt inleveren om te refurbishen of recyclen. Alles om materiaal te behouden en ervoor te zorgen dat we allemaal weten hoe we het duurzame potentieel van producten kunnen benutten!
De volgende stap voor het Digitale Productpaspoort
Het Digitale Productpaspoort wordt al een aantal jaren toegepast. Bedrijven die positieve impact tastbaar willen maken, zelf willen verbeteren en hun klanten mee willen nemen in dit proces gebruiken het om de transitie naar circulair te versnellen. Nu ook wetgeving op de deur begint te kloppen is het belangrijk om alle bedrijven die met het DPP willen en/of moeten werken op weg te helpen. En dat betekent opschalen door data in de keten uit te wisselen.
Het Digitale Productpaspoort als basis voor duurzamere keuzes
Daarom beschrijven en testen we met de expertgroep Digitaal Productpaspoort hoe deze tool op grote schaal toegepast kan worden. Dat doen we door onze experts aan het werk te zetten. We tekenen uit hoe het Digitale Productpaspoort elke schakel in de waardeketen kan helpen, maar ook hoe die schakels zélf aan de slag kunnen met deze technologie.
Waar staan we, en wat gaan we nog doen?
De eerste twee sessies hebben we al achter de rug. Daarin scherpten we de onderzoeksvragen aan en tekenden de experts uit welke stakeholders, architectuur en processen komen kijken bij het succesvol uitrollen van een schaalbaar Digitaal Productpaspoort. Daarnaast hebben we drie use cases opgezet, waarin we onze bevindingen toetsen en laten zien hoe het in de praktijk werkt. Twee van de use cases vertegenwoordigen de eerste productgroepen die vanuit Europees perspectief vanaf 2027 verplicht een Digitaal Productpaspoort moeten hebben, namelijk textiel en elektronica (inclusief batterijen). In de derde use case verkennen we de toepassing binnen een DIY-keten. Dat doen we omdat we veel schakels uit die keten in de expertgroep vertegenwoordigd hebben, maar ook om te laten zien dat je niet alleen met het Digitaal Productpaspoort aan de slag moet vanwege wetgeving, maar omdat het een duurzame businesskans is.
De komende maanden duiken we dieper in de rol van data en data-uitwisseling, beschrijven we hoe je de uitrol organiseert en wat de businesskansen zijn. Het onderzoeksprogramma van Shopping Tomorrow stelt ons daarnaast in staat om consumenten en bedrijven te bevragen over het onderwerp. De resultaten van dat onderzoek krijgen we in juni, waarna we de rest van de zomermaanden gebruiken om onze bevindingen op papier te zetten. Het resultaat? Een bluepaper dat we presenteren op het Shopping Today-event van de Thuiswinkel.org, op 10 oktober. Op dat event geven we ook een workshop en laten we zien met de use cases dat een schaalbaar Digitaal Productpaspoort mogelijk is en hoe je dat uitrolt.
Jasper Martin, Cirmar