Geen grote omdozen meer, die meteen bij het oud papier verdwijnen. Schoenenretailer Omoda kwam in december met een herbuikbare verpakking, die de consument weer terug kan sturen. Thuiswinkel.org sprak met COO Jan Baan over deze verduurzamingsslag.

Stond duurzaamheid altijd al hoog op de agenda bij Omoda?

“We zien dat er de laatste jaren steeds meer aandacht komt voor duurzaamheid en wij zien het als onze plicht om dit op te pakken. We zijn er nu twee jaar concreet mee bezig.”

Je kunt veel doen op het gebied van duurzaamheid. Waarom zijn jullie gestart met de verpakkingen?

“Omdat je met verpakkingen een substantieel effect kunt behalen, zowel in je bedrijfsresultaat als richting de klant. We kunnen hiermee bewustzijn voor duurzamere alternatieven bij onze klanten creëren.”

Welke stappen hebben jullie genomen?

“We zijn begonnen met het vergroten van de verpakkingsdichtheid met behulp van een verpakkingsmachine. Hierdoor is de omvang van alle pakketten die we versturen met een kwart afgenomen. Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met de herbruikbare verpakking. Er waren al wel enkele herbruikbare verpakkingen op de markt, maar die vonden wij niet mooi of heel kostbaar. Daarom hebben wij met verpakkingsspecialist Paardekooper een mooie uitvouwbare doos van kunststof ontwikkeld.”

Hoe werkt het voor de consument?

“Wanneer de klant een product kiest dat qua afmetingen in de herbruikbare verpakking past, dan krijgt hij of zij de optie om de bestelling geleverd te krijgen in de herbruikbare verpakking. De klant betaalt hiervoor 4,95 euro statiegeld. Na de bezorging haalt de klant het product via de rits eruit, vouwt de doos op en stuurt hem gratis weer retour. Eén verpakking kan zo wel vijftig keer meegaan, in plaats van één keer.”

Vroegen jullie klanten om duurzaamheid?

“Het is niet zo dat klanten zelf met het idee van een herbruikbare verpakking kwamen. Maar ze stellen wel steeds meer vragen over duurzaamheid, bijvoorbeeld over de materialen waar onze schoenen van gemaakt zijn. De reacties op de herbruikbare verpakking zijn enorm positief. Sommige klanten willen de doos zelfs houden als opbergdoos, omdat ze hem zo mooi vinden. We zien ook dat diverse klanten van de mogelijkheid gebruik maken, niet alleen klanten met een uitgesproken duurzaam profiel.”

Is het niet veel meer werk om in de herbruikbare verpakking te verzenden?

“We hebben de verpakking goed getest op haalbaarheid in de praktijk. Er komen wat meer handelingen bij kijken, omdat bijvoorbeeld de adressticker eraf gehaald moet worden als de verpakking terug komt. Maar het valt mee, en bovendien maakt het de medewerkers ook nog eens heel enthousiast.

Versturen over enkele jaren alle e-commercebedrijven in herbruikbare verpakkingen, denk je?

“Wij denken dat het wenselijk is dat het breder wordt opgepakt en wij laten hiermee ook zien dat het kan. Door deze stap te zetten dragen wij bij aan bewustzijn in de markt en bij klanten. De e-commerce is zeer sterk gefocussed geweest op schaal en groei, ik denk dat het nu ook tijd is om ons af te vragen wat maatschappelijk voordelen biedt.”

Dit artikel is eerder verschenen op de website van Thuiswinkel.org