De gezondheidscrisis waarin we nu verkeren zet de wereld op zijn kop. Het bedrijfsleven is met een schok wakker geschud en beraadt zich op de toekomst. Gaan we weer doen wat we altijd deden? Richten we ons na deze crisis nog steeds op zoveel mogelijk omzet? Liggen de schappen van het tuincentrum in december weer vol met de laatste trend kerstballen, goedkoop uit China? Hebben we het straks nog steeds over laag- en hoogopgeleid personeel met bijbehorend verschil in waardering? Zijn de vitale beroepen waarvoor we nu applaudisseren straks weer gewoon onderdelen van het systeem? Maken we iedereen gek met protocollen en controle?
Als er al een moment was voor een reset, dan is het nu. Business as usual bestaat niet meer. Het is tijd voor een ander gezichtspunt. Tijd voor conscious business: werken vanuit vertrouwen, waardering van menselijk kapitaal en circulaire businessmodellen. Mensen kunnen ook zonder controle en afvinklijsten heel goed hun werk doen. Kijk maar eens naar al die thuiswerkers. Je hebt als bedrijf en in leiderschap de keuze om te sturen vanuit controle of vertrouwen. Vanuit angst of vanuit hoop en visie. Vertrouwen is de basis van een gezonde relatie met al je stakeholders.
Wetenschappelijk is allang bewezen dat bevlogenheid van personeel bijdraagt aan innovatie en ook winstgevendheid. Bevlogenheid creëer je door eerlijke beloning, meer dan alleen in financiële vorm. Mensen accepteren best dat er salarisverschillen zijn, als het salaris maar redelijk is. Het gaat juist over gezien en gehoord worden of je nu praktisch of theoretisch bent opgeleid. Met andere woorden: over waardering. In deze tijd is maar weer eens gebleken hoe enorm vitaal het werk van bijvoorbeeld schoonmakers, vakkenvullers en chauffeurs is. Laten we ons voordeel doen met dat inzicht.
Deze crisis maakt ook pijnlijk duidelijk dat diverse materialen duurder en moeilijker te verkrijgen worden. Circulaire businessmodellen zijn meer houdbaar dan de huidige low costs/ high logistic en andere lineaire modellen. Los daarvan: willen we nog steeds dat onze goederen de wereld over gesleept worden en mogelijk onder niet beste omstandigheden elders worden geproduceerd? Volgens mij is de tijd van winstmaximalisatie en sturen op alleen groei (van omzet en/of marktaandeel) voorbij. Stakeholdersvalue en het creëren van ‘echte’ waarde hebben de toekomst, kortom meervoudige waarde creatie.
Jacqueline Scheidsbach MBA, Director Impact Centre Erasmus
Deze blog verscheen eerder op de website van EUR