Iedereen is in de ban van CSRD. Om dit in een bedrijf vanuit kansen op te pakken -zeg strategisch- is duurzaamheidskennis in de hele organisatie nodig. Iedereen moet meedoen.

Wil jij jouw organisatie een motor maken van veerkracht en groei dan is duurzaamheidskennis onmisbaar. Transformeer jouw organisatie zodat zij bijdraagt aan een duurzame en wendbare toekomst. Kennis is key, op diverse niveaus.

CSRD lijkt een noviteit, voor een deel is dat ook zeker zo, want nu is het wet en dus compliance en geen keuze meer. De wet nu, zijn de richtlijnen van toen, goed fatsoen eigenlijk en bood voorheen daarmee ook vrijblijvendheid. Toch valt er nog veel te kiezen en dat is wat nodig is. Ik zou zeggen: dat moet, niet het afvinken vanuit hygiëne. Kiezen vanuit strategie, jouw identiteit als organisatie, jouw plek in de keten, jouw visie op de toekomst.

Kennis in de organisatie

Hoopgevend is de opkomende rol van Chief Sustainability Officer (CSO) in de hoogste regionen van een organisatie. Een executive met kennis op die plek in een organisatie is noodzakelijk om de transitie te maken, de veranderaar met doorzettingskracht. Daarmee zijn we er nog niet. Duurzaamheid, of liever impactdenken[i], is de verantwoordelijkheid van de hele board. Ook is top-down niet voldoende en hopelijk niet meer van deze tijd. Natuurlijk kan een organisatie kiezen voor een duurzaamheidsmanager op de managementlaag daaronder. Daarentegen bij voorkeur niet een Rambo die alleen moet strijden, want een burn-out ligt om de hoek. Geef deze kernfunctionaris budget en sociaal kapitaal. Dit zodat zij in de organisatie mee de beweging kan creëren, kan toezien op kennisontwikkeling en onderlinge afstemming tussen organisatie onderdelen die bijdragen aan de visie.  Daarnaast is er kennis nodig bij marketing, PR, bij inkoop, in het primaire proces en bij finance en control, dit laatste niet op de laatste plaats vanwege de eerder genoemde CSRD maar zeker niet alleen.

Inzichten uit het  Executive Program CSR zijn van onschatbare waarde

“Vanuit mijn expertise op het gebied van financiële verslaggeving, had ik de wens om deze uit te breiden naar duurzaamheidsverslaggeving. Gezien de huidige ontwikkelingen en een van de grootste vakinhoudelijke veranderingen – de komst van de CSRD – zal het belang van duurzaamheidsverslaggeving alleen maar toe nemen. Duurzaamheid is voor elke organisatie relevant om op lange termijn bestaansrecht te behouden. Hierom heb ik besloten om deel te nemen aan het Executive Program CSR. Het programma biedt verdieping op een breed scala aan onderwerpen die stuk voor stuk erg relevant zijn en je wordt aangemoedigd verschillende invalshoeken te verenigen. Door deelname aan alle drie de modules heb ik de kennis en vaardigheden opgedaan om duurzaamheidsinformatie op waarde te kunnen schatten. Je krijgt de tools aangereikt die helpen het totale beeld van de organisatie te schetsen, van strategie en activiteit tot aan rapportage, en hoe deze samenhangen. Het is een investering in de toekomst die ik iedereen aanraad. De inzichten die ik heb opgedaan bij het Executive Program CSR zijn van onschatbare waarde!”
Peter Thomson, Technical Accounting Advisor bij Fugro

Wens

Met de huidige kabinetsplannen rolt het geld andere kanten op. Daarom moeten met haast allemaal controllers via in company opgeleid worden om toe te zien op en vast te leggen hoe al dat geld uitgegeven moet gaan worden. Meervoudige waarde creatie maakt vermoedelijk geen deel uit van de in company. Hierbij spreek ik mijn wens uit dat er een moment komt dat organisaties over dusdanige hoeveelheid duurzaamheidskennis wil beschikken – lees: net zoveel duurzaamheidsprofessionals en executives zijn als controllers- dat in company programma’s alom gewenst zijn. Aan de andere kant: liever zie ik dat duurzaamheidskennis zich niet beperkt tot een functionaris noch titel maar onderdeel wordt van al ons kennis DNA én op elk niveau van onderwijs en ontwikkeling.

Jacqueline Scheidsbach, directeur Impact Centre Erasmus

[i] Met duurzaamheid bedoel ik ecologische en sociaal maatschappelijke duurzaamheid, de brede definitie dus. Liever spreek ik nog van impactdenken en -sturen waarbij een doordachte combinatie van zowel economische, ecologische en sociaal maatschappelijke ambities van een organisatie het verschil maken.