Volgens René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany, lijken de maatschappelijke relevantie en de aandacht voor de sector vanuit de samenleving van invloed: “Rond 2000 had de IT-sector een hoofdrol op het maatschappelijke podium met de invoering van de euro en de millenniumbug. Maar nu zijn het duurzaamheid, energie, de olieprijs, Al Gore en het klimaat die de wereld bezighouden. Daarmee zijn het de goede doelen, de energiesector en alle bedrijven die serieus werk maken van duurzaamheid die de hoofdrol opeisen.”

Naast duurzame bedrijven en de energiesector presteren ook goede doelen en semi-overheden beter dan ooit. Respondenten richten zich overduidelijk op duurzaamheid. Van de 100 organisaties met de grootste aantrekkingskracht op stakeholders, is inmiddels één op de vijf non-profit. Anno 2008 staan er in de top 40 zes goede doelen tegenover slechts één IT bedrijf: IBM (37e). Greenpeace (29e), Oxfam Novib (32e), het Wereld Natuur Fonds (33e), Amnesty International (35e), Unicef (36e), en Vereniging Natuurmonumenten (39e) hebben vooral de automatiseerders verdrongen. De grootste winst is weggelegd voor de duurzame bank Triodos (17e), die in 2005 nog op plaats 76 stond.

Zowel in de top 500 op aantrekkingskracht van het zakenblad Incompany als in de top 100 op reputatie verbeteren duurzame organisaties zich spectaculair. In deze trend loopt de op groen inzettende energiesector voorop. De sympathiescore voor de energiesector is, na zeer zwakke scores in 2005 (4,66), 2006 (4,99) en 2007 (4,59), in slechts één jaar tijd omgeslagen naar een neutrale 5,40. Hun focus op duurzaamheid betaalt zich duidelijk uit. Want ook in het onderzoek naar aantrekkingskracht presteert deze sector zeer sterk.

Een volledig overzicht van de onderzoeksresultaten, inclusief alle scores, staan in de Incompany 500 editie 2008 die vrijdag verschijnt.