Meer dan driekwart van Nederlandse consumenten vindt Fairtrade de verantwoordelijkheid van bedrijven. De wetenschap dat het bedrijf ook daadwerkelijk die verantwoordelijkheid neemt, zorgt voor een positiever beeld. Toch wordt door veel bedrijven niet of nauwelijks aan hun gasten, klanten of medewerkers verteld dat men Fairtrade producten inkoopt. Een gemiste kans op een positieve beleving van Fairtrade en meer bewustzijn vindt Visible Fair.
De communicatietoolkit bestaat onder andere uit servies dat bedrukt is met een korte tekst aan de binnenkant van het koffiekopje: ‘Thank you for using Fairtrade’. Ook het bestaande, eigen servies kan hiermee worden bedrukt. Voor de communicatie in een koffiecorner zijn er o.a. canvasdoeken, vloerstickers en is er een film beschikbaar voor een aantal typen koffiemachines. Er is een kick-off programma voor de introductie van Fairtrade op de werkvloer en een Fairtrade lunch of ontbijt. Daarnaast is er voor de communicatie-, buitendienst- en bijvoorbeeld horeca- en cateringmedewerkers een workshop waarin wordt geleerd hoe je het verhaal achter Fairtrade kunt vertellen. Voor de website of nieuwsbrief levert Visible Fair content.
Oprichters van Visible Fair zijn Misha Luyckx en Manon van Roon. Beiden komen uit het marketingcommunicatie-vakgebied en ieder heeft een eigen bedrijf: Misha een agentschap voor creatieve representatie (Metter) en Manon een communicatieadviesbureau voor merken met een geweten (Dipped in Green Communication). Wat begon als een creatief idee voor co-creatie, groeide uit tot een zelfstandig bedrijfsconcept: Visible Fair.
“Hoe meer zichtbaar Fairtrade is, daar waar het gekocht en geconsumeerd wordt, des te meer mensen zich bewust worden van Fairtrade”, aldus Manon van Roon. “Als het zichtbaar en verkrijgbaar is wordt de stap naar zelf aanschaffen steeds kleiner. Bedrijven die op een relevante manier vertellen dat ze aan Fairtrade doen hebben voordeel ten opzichte van diegenen die het niet doen. Het is de kunst van het vertellen van een goed verhaal op een laagdrempelige manier.”
Visible Fair werkt samen met Stichting Max Havelaar en ondersteunt bedrijven, organisaties en (semi-) overheidsinstellingen die Fairtrade gecertificeerde dranken schenken.