Alles wat verdwijnt, blijft ergens altijd. Zo is het ook met Into The Great Wide Open 2024. De veertiende editie van het jaarlijkse kunst- en muziekfestival op Vlieland was een proeftuin voor veel: frisse, jonge makers en artiesten, duurzame pilots en verantwoord eten en drinken. Een terugblik op een weekeinde waarin wederom veel stappen de goede richting op werden genomen.

De muziek

Op muzikaal gebied viel er volop te ontdekken. Op vrijdagavond kwam alles dat Into The Great Wide Open inhoudt binnen een paar uur samen. Op de Open Plek speelde eregast Patrick Watson een intieme show, waarna het Belgische duo Aili een italo-poprave ontketende op talentenpodium de Kuil. De Portugese MARO betoverde met bossa nova-eske folkliedjes en de Londense sensatie Fat Dog maakte zijn livereputatie waar met een set vol vuige proto-punk en elektronica. Een dag later lanceerden Achterlicht, Clitteband en Frontsector in de Bolder de punkcompilatie Uitholling Bovenlangs, die ze eerder dit jaar samen met vijf andere bands opnamen op het eiland. Mede-deelnemer Maria Iskariot stak op de Kuil de lont in het kruitvat.

Van het verstilde optreden van de Japanse folkzangeres Ichiko Aoba op Vuurboetsduin tot de uitbundige set van kuduro-ster Pongo op het hoofdpodium: Into The Great Wide Open presenteerde een weekend lang eigenzinnige en onderscheidende muzikanten uit velerlei stijlen en streken.

Kunstprogramma

Het thema Shifting Perspectives weefde zich als rode draad door het kunstprogramma en nodigde daarmee uit om je blik op de wereld te verbreden of veranderen. Dat gebeurde met prikkelende werken als Curve, een herneming van de meterslange desoriënterende tunnel van kunstenaar Cocky Eek en theatermaker Boukje Schweigman waar het hele weekend een lange rij van geïnteresseerden voor was. Maar binnen dat thema was er ook ruimte voor meer politieke werken zoals het werk A Heaven of My Own van Clinton Kabena dat ingaat op de discrepantie tussen onze hang naar een duurzaam leven in het Westen enerzijds en de tol die daarvoor in andere delen van de wereld wordt betaald anderzijds. Aanstormend talent om in de gaten te houden is de Ghanese Martin Toloku, die recent zijn residentie aan de Rijksakademie afsloot en dit weekend het prachtige locatiespecifieke werk Yali presenteerde.

Nóg meer optrekken met Vlieland

Into The Great Wide Open is jaarlijks te gast op Vlieland. Op initiatief van de Ondernemersvereniging Vlieland, De Creatieve Werkplaats en Into The Great Wide Open werd op zaterdagmiddag een braderie georganiseerd. Op het Sportveld werd er gekookt door Coöperatie Vlieland, waarbij culinair Vlieland zich presenteerde in een aantal eilander gerechten. Speciaal voor het festival ontwierp eilander en edelsmid Marleen Lever-van der Wielen, beter bekend als de Zilverjutter, een hanger van gerecycled zilver.

Opnieuw grote stappen op gebied van duurzaamheid

Into The Great Wide Open streeft er naar om circulair en klimaatpositief te worden. Daartoe worden ieder jaar nieuwe stappen gezet om deze doelstelling te behalen. Het festival draaide voor 90% op hernieuwbare energie wat betreft de stroomvoorziening voor alle festivallocaties, waarmee zo’n 6.000 liter diesel werd uitgespaard. Into The Great Wide Open 2024 is het eerste festival dat op- en afgebouwd is met zero-emissie bouwmaterieel.

Ongeveer de helft van de totale uitstoot van het festival wordt veroorzaakt door reis en transport. Iedere bezoeker betaalde een tientje Goede Reis-toeslag en ontving deze terug in de vorm van consumptietegoed wanneer ze op een duurzame manier (niet met fossiele auto) naar het festival kwamen. Het budget dat overblijft van mensen die de toeslag niet claimen gaat in het nieuw opgerichte transitiefonds. Het fonds dient als een transparante manier om het Goede Reis-budget te beheren en het maximaal in te zetten voor de transitie naar een circulair, klimaatpositief en regeneratief festival.

Voedselvragen

Bij een circulair en klimaatpositief festival hoort ook een horeca-aanbod dat niet alleen de negatieve impact van het aanbod beperkt, maar dat juist ook regeneratief is. De cateraars werden uitgedaagd uit om te innoveren en op zoek te gaan naar antwoorden op welbekende voedselvragen. Ook in het kinderprogramma werd gekookt met en geproefd van gerechten die met ingrediënten uit de reststromen van de festivalrestaurants werden bereid. Daarnaast werden alle restaurants gerecenseerd door kinderen onder leiding van Hiske Versprille (culinair recensent van de Volkskrant).

Tot slot

Op naar 2025, het volgende lustrum waarin Into The Great Wide Open haar vijftiende verjaardag viert.