Een interview met Roland van Bussel, duurzaamheidsambassadeur en COO bij Moonen Packaging.
Wie ben je?
Mijn naam is Roland van Bussel. Ik ben een gelukkig getrouwde vader van 2 kinderen. Die samen met mijn gezin in Brabant woont. Mijn deur staat altijd open en ik vind het erg fijn als mensen initiatief tonen. Daarnaast mag iedereen fouten maken, want daar kan je van leren. Zo blijf je ook met nieuwe dingen bezig en blijf je je ontwikkelen.
Sinds wanneer werk je bij Moonen Packaging?
Sinds 2016 ben ik werkzaam bij Moonen Packaging. Ik ben als Logistiek Manager begonnen. Niet veel later werd ik ook verantwoordelijk voor inkoop, in de rol van Operations Manager. Dat bracht een reeks leuke nieuwe uitdagingen met zich mee. Ik vind de verbinding tussen inkoop en logistiek mooi, ontzettend leerzaam en er zijn veel efficiency mogelijkheden tussen beide disciplines. Voor Moonen Packaging heb ik mijn portie logistieke ervaring o.a. opgedaan bij Bidfood (voormalig DeliXL). Ik heb ervaring in Lean. In mijn werk ben ik veel bezig met de vraag hoe kunnen we het morgen beter doen dan vandaag.
Samen met Hans en Hai vorm ik nu sinds 2019 de directie van Moonen Packaging. Aan het woord ‘directeur’ ben ik nog niet helemaal gewend. Soms kijken mensen ook anders naar je als directeur zijnde, daarom zeg ik meestal dat ik verantwoordelijk ben voor operations. Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin samen met een fijne club mensen werken wij voor een mooi bedrijf met mooie producten!
In jouw rol als verantwoordelijke voor Operations is er in een korte periode heel wat gebeurt! Kan je daar iets meer over vertellen?
Dat klopt! In de afgelopen 5 jaar heb ik enorm veel nieuwe dingen mogen ontdekken. Het mooiste is, dat ik nog elke dag nieuwe dingen leer.
Het begon met de plannen voor een nieuwbouw pand. Tijdens de verkennende fase van dit project werden we overgenomen door OptiGroup. Bij een overname komt natuurlijk enorm veel kijken en het had ook zijn uitwerking op het nieuwbouw project. Het nieuwbouw project verliep goed en we waren bijna toe aan de verhuizing. En toen was er ineens Corona… een bedrijfsverhuizing is ten alle tijden een complexe uitdaging, maar met de komst van Corona en de bijbehorende maatregelen hadden we er nog een extra uitdaging bij!
Nu zitten we in de hectiek van de grondstoffen, met tekorten en stijgende prijzen. Dan besef ik me maar al te goed dat de wereld van de Supply Chain altijd grillig is en ook zal blijven. Binnen de logistiek is elke dag weer een nieuwe uitdaging. Het is dan belangrijk om zoveel mogelijk te organiseren, want er komen altijd onverwachte dingen op je pad. Daarbij is het ook belangrijk om verder te kijken dan de dag van vandaag en na te denken over de vraag ‘Wat kunnen we automatiseren en standaardiseren?’. Hier reserveer ik dan ook tijd voor in mijn agenda of ik sta erbij stil tijdens het beoefenen van mijn hobby’s hardlopen en fietsen, dan komen de beste ideeën in me op.
Waarom heb je voor Moonen Packaging gekozen?
Kort samengevat waren het de visie op duurzaamheid, de bedrijfscultuur en de nieuwe uitdagende rol binnen supply chain die ervoor gezorgd hebben dat ik bij Moonen Packaging kwam werken.
De eerste gesprekken die ik voerde met de vorige directeur over het bedrijf en de ambitie op het gebied van duurzaamheid triggerden mij. Ik had daar nooit echt zo bij stilgestaan. Al snel kreeg ik door dat logistiek en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan. Denk daarbij aan het reduceren van CO2 uitstoot van transport, verbeteren van afvalverwerking in het magazijn, optimaliseren van bestelgroottes.
Tevens sprak het informele en pragmatische karakter van het bedrijf mij aan. Het is een hele platte organisatie, waarbij ieders deur open staat en waar iedereen met elkaar kan discussiëren over uiteenlopende onderwerpen.
Onlangs ben je begonnen als duurzaamheidsambassadeur binnen de organisatie, kan je daar wat meer over vertellen?
Vanaf het moment dat ik hier kwam werken ben ik me steeds meer gaan interesseren in duurzaamheid. Als ik mijn hobby trailrunnen (off-road hardlopen) uitoefen en ik zie dat de vennen droog staan, dan besef je je maar al te goed dat het klimaat verandert. Binnen operations kunnen we veel impact maken. Niet alleen binnen Moonen Packaging, maar ook bijvoorbeeld door het creëren van een bewustzijn bij anderen op het gebied van duurzaamheid.
Samen met de andere duurzaamheidsambassadeurs gaan we de komende tijd ook de duurzaamheidsstrategie bepalen en verschillende projecten oppakken. Zoals de Happy Plastic pilot. Het is erg leuk om samen met collega’s buiten de bestaande kaders te denken. Logistiek is vaak een lineair proces – er komt iets binnen, er wordt iets opgeslagen en er gaat iets uit. De volgende stap is om dit circulair te maken. Kunnen wij de afvalstromen van onze klanten weer gebruiken als grondstof.
Hoe zou je Moonen Packaging als werkgever beschrijven?
Wij zijn een informeel bedrijf met een familiair karakter, waar de deuren altijd open staan en waar je ook bij elkaar terecht kunt. Als je houdt van uitdagingen, dan is er alle ruimte om initiatief te nemen. Er is nog ontzettend veel mogelijk op het gebied van digitalisatie en duurzame innovaties en het durven denken buiten de bestaande kaders is daarbij van belang. Als verpakkingsbedrijf hebben we een belangrijke rol om te innoveren. We willen onze klanten en de maatschappij inspireren.