Helga van Leur is actief als meteoroloog en geeft lezingen over de relatie tussen weer, klimaat, duurzaamheid en gedrag. Volgens haar zijn er veel negatieve opvattingen over duurzaamheid, waardoor mensen vaak uitstellen om met duurzaamheid aan de slag te gaan. Mensen geven reacties als: “het is duur” of “mijn acties hebben geen effect”. Echter blijkt dit in de praktijk vaak mee te vallen. Duurzaamheid moet lokaal en tastbaar zijn, waarbij mensen op korte termijn resultaten zien of een goed gevoel krijgen. Lees het interview met Helga door Denise van Keulen, Digital Marketing Manager Benelux bij Tarkett.
Hoe kunnen we op een betere manier met onze hulpbronnen omgaan?
“Het is van belang om technische en biologische kringlopen te sluiten. Biologisch materiaal kun je weer in de grond stoppen en voor de technische kringloop worden producten dusdanig ontworpen dat ze opnieuw hoogwaardig gebruikt kunnen worden. De economische waarde moet behouden blijven.
Dat betekent dat bedrijven aan het begin bij het ontwerpen al goed moeten nadenken over hoe ze hun product aan het einde van de levenscyclus weer uit elkaar gaan halen. En daar zie ik ook veel voordelen in. Nu kopen we vaak producten en hopen fabrikanten stiekem eigenlijk dat de producten niet te lang meegaan en we over een paar jaar weer wat nieuws kopen. Maar als de fabrikanten eigenaren blijven van de grondstoffen en jij leent het tijdelijk als klant, zullen de fabrikanten ook anders gaan nadenken over het ontwerp. In die situatie willen ze het liefst een zo duurzaam mogelijk ontwerp wat zo lang mogelijk meegaat, want anders kost het de fabrikant geld. Dit leaseconcept bestaat ook al met bijvoorbeeld wasmachines. Dan betaal je per keer dat je wast en blijft de fabrikant eigenaar van het product. Alleen zie je dat dit soort constructies nu nog vaak in de kinderschoenen staat en het nog vooral duur is.”
Circulaire economie heeft de toekomst!
Naast wasmachines leasen zijn er gelukkig steeds meer ondernemingen die het leasen van producten aanbieden. Zo kun je bijvoorbeeld ook zonnepanelen en zelfs spijkerbroeken leasen. De spijkerbroeken van het Nederlandse label Mud Jeans worden zoveel mogelijk verantwoord geproduceerd; fairtrade en veilig voor mens en milieu. Ze worden gemaakt van biologisch en gerecycled katoen. In het nieuwe leaseconcept komt de jeans na gebruik terug naar Mud Jeans, zodat deze opnieuw gebruikt of gerecycled kan worden.
Wel is er nog veel terrein te winnen. Nu is de wereld voor slechts 9% circulair. Dit betekent dat ruim 90% van de grondstoffen die wereldwijd worden gebruikt, momenteel niet zijn weg terug vindt naar onze economie. Er moet dus nog een hoop verbeteren, maar er zijn veranderingen zichtbaar. In 2050 wil NL 100% volledig circulair zijn onder leiding van staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Maar hoe werkt circulair ondernemen? Helga legt dit verder uit:
“Kijk eens om je heen, alles wat je ziet is eigenlijk een grondstof. Een tendens is om van alles een materialenpaspoort te maken, zodat je inventariseert wat er bruikbaar is na de levensduur. Dit zie je bijvoorbeeld bij gebouwen die afgebroken moeten worden, waarbij materialen weer opnieuw hergebruikt worden. Het levert je geld op om weer iets af te breken. ”
Wat is nu vaak nog een probleem voor bedrijven en consumenten om duurzaamheid in de praktijk te brengen?
“Gedragsverandering is het aller moeilijkste. Gemak is een groot struikelblok, maar vaak ook de gedachte “duurzaamheid kost meer geld”. Terwijl je nu met veel spullen, zoals een tv of een bank, ook geen terugverdientijd hebt. Een keuken verdient zichzelf bijvoorbeeld ook niet terug. Die schaf je aan, omdat je comfort wil en je je er prettig bij voelt. Dus eigenlijk moet je als onderneming de investering die consumenten moeten doen over termijnen verdelen. Gelukkig zie je nu steeds meer dat er instituten ontstaan, niet alleen banken, maar ook organisaties die helpen om een bepaald bedrag te lenen waarbij het product bijvoorbeeld de eerste 15 jaar eigendom van de organisatie blijft. Wanneer je na deze termijn de lening hebt afgelost, is het product ook meteen eigendom van de klant.
“Je ziet nu steeds meer dat er instituten ontstaan, niet alleen banken, maar ook organisaties die helpen om een bepaald bedrag te lenen waarbij het product bijvoorbeeld de eerste 15 jaar eigendom van de organisatie blijft..”
Het is goed om te zien dat er steeds meer bedrijven zijn die hun verantwoordelijkheid pakken. Wat is je belangrijkste tip voor consumenten om duurzamer te leven?
“Het belangrijkste is om open te staan en durven keuzes te maken. Als je bijvoorbeeld in de supermarkt staat, kijk eens naar FairTrade producten en probeer het gewoon eens een keer uit. En dan kun je denken, dat is ontzettend duur. Maar aan de andere kant wil ik ook eerlijk betaald worden en ik wil dat ook iemand anders eerlijk betaald krijgt. Dan eet je maar wat minder en geniet je meer van wat je wel eet. En je zult bovendien ook steeds meer zien dat supermarkten hun aanbod verduurzamen, omdat ze zo zelf ook de garantie krijgen dat ze de grondstoffen nog steeds kunnen krijgen. Chocolade of koffie zijn bijvoorbeeld producten die heel weergevoelig zijn. Als het weer gaat veranderen dan zitten die fabrikanten ook met de handen in het haar. Dus je ziet vanzelf dat het aan de achterkant voor veel fabrikanten normaal gaat worden en dat aan de voorkant steeds meer consumenten het ook belangrijk gaan vinden om duurzamere producten gaan kopen.
En blijf ook vooral proberen. Ik heb ook bijvoorbeeld weleens duurzaam vlees gegeten wat ik niet lekker vond. Maar dan besluit ik het even niet te kopen en het over een jaar weer te proberen om te kijken of het inmiddels lekkerder is geworden. Die tip wil ik iedereen meegeven: blijf proberen! Ga op ontdekkingstocht en zoek ook het verhaal erachter. Het is bijvoorbeeld veel leuker om bij een lokale groenteboer te kopen en hier een connectie mee te hebben, dan altijd groente en fruit bij een grote supermarkt te kopen. Bij een supermarkt is het misschien wel goedkoper, maar je weet ook dat die lokale boer helemaal niet eerlijk betaald krijgt en dat de hele keten eraan verdient. Natuurlijk is het ook weleens gemakkelijk dat er een supermarkt is en je meer keuzes hebt, maar probeer het te verdelen zodat het ook leefbaar blijft in het dorp. Want dat is belangrijk.”
Dit interview verscheen eerder als blog op de website van Tarkett