FairWorks is de sociale verdieping van de ‘Mission Zero’. Met deze missie belooft InterfaceFLOR om in 2020 geen negatieve impact meer te hebben op het milieu. “We hadden onszelf lastige vragen gesteld als: Kunnen onze producten echt als mooi worden beschouwd als ze niet óók sociaal integer zijn gemaakt? Hoe kunnen lokale ambachten overleven in een wereldeconomie? En: Wat kan een groot bedrijf als Interface doen aan het uit de wereld helpen van armoede? FairWorks is onze eerste stap om hierop antwoorden te vinden.” geeft Karin Laljani, Senior Vice President van InterfaceFLOR als beweegredenen achter FairWorks.
Ontwikkeling van Fairworks
Fairworks is ontstaan na bijna vier jaar onderzoek en ontwikkeling gebaseerd op het ‘Sustainable Livelihoods’-businessmodel. Dit model is opgesteld door de World Business Council for Sustainable Development’s (WBCSD). Doel van het model is te laten zien hoe internationale bedrijven kunnen samenwerken met lokale gemeenschappen. Op een manier dat beide partijen kunnen plukken van de vruchten van initiatieven die innovatief, duurzaam en rendabel zijn.
“FairWorks is niet alleen een mooi verhaal; het is een voorbeeld van hoe de bedrijfswereld ‘rendement haalt uit goed gedrag’. ‘Do well by doing good’ zoals Ray Anderson grondlegger en president van Interface Inc. zo mooi zegt”. Laljani vervolgt: “Bij FairWorks draait het om zakendoen – niet om liefdadigheid. Onze doelstelling is producten te leveren die milieuvriendelijk en sociaal verantwoord zijn. Deze producten moeten bovendien van goede kwaliteit zijn en een vernieuwend design bieden. Dat verwachten onze klanten van InterfaceFLOR producten. De reacties tot nu toe zijn zeer goed. Steeds meer bedrijven willen ook investeren in een ‘groen’ interieur. We hebben al de eerste orders binnen.”
Eerste Fairworks product
Just , het eerste product in de FairWorks serie, wordt in mei in Nederland op de markt gebracht. JUST is ontworpen in India en het resultaat van nauwe samenwerking van lokale ambachtslieden met designers van InterfaceFLOR. Samen creëerden zij een product dat werkelijk uniek is.