Interface heeft een prototype ontwikkeld van de eerste tapijttegel die CO2 opneemt: Proof Positive. Bij de productie van deze Proof Positive wordt er meer CO2 opgenomen dan dat Interface uitstoot bij dit gehele proces.
In 2015 werden er door de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) recordhoeveelheden CO2in de atmosfeer gemeten. Reden genoeg voor Interface om haar duurzame strategie een verdere boost te geven. Dankzij het winnen van nieuwe materialen en het inzetten van innovatieve technieken hebben zij nu een product ontwikkeld dat niet alleen klimaatneutraal is, maar zelfs kan helpen om klimaatverandering terug te draaien.
Fotosynthese als basis
Bij het bedenken van de CO2-negatieve tapijttegel heeft Interface goed gekeken naar het principe van fotosynthese. Planten zijn in dit proces in staat om koolstofdioxide om te zetten in glucose en zuurstof. Hierbij komt de CO2 helaas weer vrij als de planten eenmaal ontbinden.
Interface is erin geslaagd om dit nadeel van fotosynthese bij hun eigen productieproces te doorbreken. Het concern heeft voor de Proof Positive-tegel namelijk gebruikgemaakt van een nauwkeurig geselecteerde plantaardige koolstof. Hiervan hebben zij een duurzaam materiaal ontwikkeld dat in staat is om voor een lange periode de CO2 op te slaan, minstens voor een generatie.
Op het moment dat de tegel het einde van de levensduur bereikt, kunnen de materialen worden hergebruikt om nieuwe tapijttegels te produceren. Op deze manier blijft de CO2 in een gesloten productiecyclus en komt het dus niet in de atmosfeer terecht, waar het een negatieve impact op het klimaat kan hebben.
Geen CO2-compensatie
De negatieve CO2-uitstoot van Proof Positive is puur en alleen te danken aan het design en de productie, niet vanwege extra projecten die de CO2-uitstoot compenseren. Dat past geheel in de duurzame strategie van Interface. Het concern heeft de uitstoot van zijn totale productieproces namelijk al sinds 1996 teruggebracht van 20 kilo CO2 per vierkante meter naar iets meer dan 7 kilo per vierkante meter in 2016. Proof Positive komt uit op minder dan -2 kilo koolstof per vierkante meter.
De negatieve CO2-uitstoot van Proof Positive is puur en alleen te danken aan het design en de productie, niet vanwege extra projecten die de CO2-uitstoot compenseren. Dat past geheel in de duurzame strategie van Interface. Het concern heeft de uitstoot van zijn totale productieproces namelijk al sinds 1996 teruggebracht van 20 kilo CO2 per vierkante meter naar iets meer dan 7 kilo per vierkante meter in 2016. Proof Positive komt uit op minder dan -2 kilo koolstof per vierkante meter.
Proof Positive is vooralsnog alleen een prototype. Dat maakt het idee achter de CO2-negatieve tegel niet minder veelbelovend. Als deze nieuwe benadering van productie in de toekomst op grote schaal wordt toegepast, kan dat een forse bijdrage leveren aan het oplossen van het klimaatprobleem.
Innovatieve oplossingen
“We hebben de Proof Positive-tegel ontwikkeld om onze klanten, de industrie en de wereld te inspireren”, zegt Ton van Keken, SVP Operations EMEA bij Interface. “Het klimaatprobleem vraagt om innovatieve oplossingen als deze. Interface wil dat architecten, ontwerpers en bedrijven bij het creëren van interieurs rekening kunnen houden met het klimaat, door materialen te kiezen die klimaatverandering kunnen keren.”
“We hebben de Proof Positive-tegel ontwikkeld om onze klanten, de industrie en de wereld te inspireren”, zegt Ton van Keken, SVP Operations EMEA bij Interface. “Het klimaatprobleem vraagt om innovatieve oplossingen als deze. Interface wil dat architecten, ontwerpers en bedrijven bij het creëren van interieurs rekening kunnen houden met het klimaat, door materialen te kiezen die klimaatverandering kunnen keren.”
“De Proof Positive-tegel is een nieuwe mijlpaal voor Interface“, zegt John Bradford, Chief Science and Technical Officer van het bedrijf. “Dit prototype is het resultaat van 20 jaar onderzoek naar design- en productieprocessen met een gesloten cyclus. Deze systemen zijn cruciaal voor het succes van onze Climate Take Back-missie. We zien klimaatverandering niet alleen als een probleem, maar ook als een uitdaging om als bedrijf een positieve impact te hebben.”