InstockMarket is een horecagroothandel voor de geredde producten en circulaire merken. Vorig jaar haalde het bedrijf geld op voor slimme software en de inrichting van het nieuwe pand. Inmiddels leveren 85 boeren, telers en producenten hun reststromen. Veel producten in Nederland vallen buiten de boot omdat ze niet voldoen aan de juiste vorm, of omdat ze tegen de houdbaarheid aanlopen. Door het steeds grotere aanbod aan geredde producten koken er inmiddels 400 horecazaken in heel Nederland met de producten.
Food Rescue Center
Het Food Rescue Center is een unieke plek omdat het ondernemers nog niet eerder lukte om de grilligheid van voedselverspilling op een financieel gezonde manier te verwaarden. Met het team van inmiddels meer dan 20 mensen worden de reststromen van bijna 85 boeren, telers en producenten gecontroleerd op kwaliteit en zo snel mogelijk weer online gezet voor de chefs. De software is zo gebouwd dat de gehele financiële administratie en impactberekening automatisch wordt gedaan. Er is op de locatie ook een inspiratieruimte voor groepen tot 30 personen. Vanaf september is het weer mogelijk om de ruimte te boeken voor workshops, presentaties en rondleidingen.
Impact
Instock zet al langer voedselverspilling op de kaart. Eerst met hun eigen drie restaurants en cateringbedrijf maar sinds 2019 richten ze zich als groothandel volledig op de horeca. InstockMarket is een manier om op grotere schaal voedselverspilling tegen te gaan. Ruim een kwart van alle voedsel wordt verspild in Nederland. Dit heeft enorme impact op de CO2-uitstoot. Elke kilo verspilling staat gelijk aan 2 a 3 kilo CO2-uitstoot. Het doel is om in de komende drie jaar ruim 1000 chefs in Nederland te helpen om een duurzamere bedrijfsvoering te voeren. Op dat moment is het mogelijk om 5 miljoen kilo eten te redden.
Breder assortiment
De ruim 1700 vierkante meters maken het mogelijk voor InstockMarket om ook het assortiment steeds verder uit te breiden. Op dit moment is ongeveer 70% procent van het assortiment aardappelen, groenten en fruit. Daarbij levert Instock ook een twintigtal circulaire merken, zo levert InstockMarket onder andere de tosti’s van de Tweede Jeugd, de tomatensaus van Food Fellows en de bitterballen van GRO. Deze merken passen perfect binnen de circulaire strategie van het bedrijf. In de toekomst zal het assortiment steeds meer productcategorieën toevoegen die chefs helpen bij een duurzame bedrijfsvoering.