Uit de eerste Nationale Innovatie Enquête blijkt dat de Nederlander innovatie percipieert als vernieuwing en verbetering. Men associeert het met meer positieve aspecten als verandering, vooruitgang, beter en efficiënt dan met negatieve eigenschappen als kostbaar, ingewikkeld en verwarrend. Het blijkt dat hoe tastbaarder het product of dienst wordt en hoe concreter de toegevoegde waarde is, des te eerder deze wordt herkend en erkend als innovatie.
De door technologie en telecommunicatie gedreven sectoren en bedrijven zijn volgens de Nederlanders leiders in innovatie. Dit verklaart waarom vooral technische consumentenproducten als innovatief worden ervaren. Nederlanders beoordelen betalingssysteem iDeal, navigatiesystemen en de HR-ketel als meest invloedrijke vernieuwingen.
Samenwerking essentieel
Nederland staat op de zesde plek op de ranglijst van meest innovatieve landen.* Boven landen als China, Japan en Duitsland, landen die door Nederlanders als meest innovatief worden gepercipieerd. Om deze koppositie vast te houden en economisch te blijven groeien is het van belang dat de belangrijkste verantwoordelijken, bedrijfsleven, overheid en wetenschap, samenwerken. Een meerderheid van de Nederlanders vindt het nuttig om geld en tijd aan innovatie te besteden.
“Met dit onderzoek willen we de discussie op gang brengen en meer steun en draagkracht creëren voor het belang van innovatie in tijden dat de economie onder druk staat” aldus Dick Benschop, President-directeur Shell Nederland. “Innovatie gaat over het ontwikkelen van nieuwe technologieën en productieprocessen. Daarvoor hebben we studenten nodig, nieuw talent. Wij bij Shell spannen ons in om de interesse in technisch onderwijs (op alle niveaus) te stimuleren. Onze boodschap aan de jeugd is dan ook: kies exact. Want met een technische opleiding zijn prachtige banen te vinden en ben je zo goed als verzekerd van werk.”
* China 34e, Japan 25e, Duitsland 15e en Nederland 6e op de WIPO/INSEAD Global Innovation Index 2012