De klimaattop in Egypte is in volle gang en de conclusies zijn duidelijk. De verduurzaming gaat te langzaam en er is meer nodig om de schade te beperken. Net als Sinterklaas is ook de koopjesmaand December in aantocht. Een maand waar veel nieuwe producten aangeschaft worden die later dat jaar weer op zijn beurt in de kast of op zolder verdwijnen. En precies dat probleem wilt initiatief #SustainableSint een tegengeluid bieden.
Tegengeluid voor de massa industrie
Door de gewoontes om met Sinterklaas, kerst én verjaardagen cadeaus te kopen houden we de constante drang om nieuwe spullen aan te schaffen levend. Met als gevolg bergen producten waar na een korte periode geen omkijken meer naar is. Het wordt weggegooid en belandt op de schroothoop. Onnodig, vinden de oprichters van #SustainableSint.
Initiatiefnemer #SustainableSint
Sanne Engelen begon een jaar geleden haar bedrijf Yaloe Yaa. Door tekortkomingen uit haar eigen jeugd wil ze kinderen uit kansarme omgevingen helpen. Bij Yaloe Yaa neem je een abonnement op circulaire speelgoedboxen, gevuld met speelgoed dat past bij de ontwikkelfase van je kind. Een mooi concept, maar des te mooier omdat na een aantal rondes de boxen aan kansarme kinderen worden gegeven.
Het is een typisch voorbeeld van nieuwe businessmodellen die bijdragen aan minder uitstoot door bewustere keuzes. Gelukkig komen er steeds meer duurzame merken. “Ik geloof dat je krachten moet bundelen om iets te bereiken. Daarom besloot ik merken bij elkaar te zoeken die voor hetzelfde strijden. Samen proberen we nu de zak van Sinterklaas duurzamer te maken met #SustainableSint!” zegt Sanne.
Wat doet #SustainableSint?
“We kennen allemaal de grote merken die miljoenen inzetten voor marketingcampagnes en flinke winst maken rondom de decembermaand. Maar de merken die het anders doen zoals Red Orka, Billie Wonder, Tiny Library, Bambi Kids Studio en wij met Yaloe Yaa zijn niet zichtbaar genoeg” zegt Engelen. “Daar moet #SustainableSint voor gaan zorgen”. Het initiatief is opgezet door deze vijf merken, alleen samen willen ze elk merk dat zich inzet voor het besparen van grondstoffen en verminderen van de uitstoot zichtbaar maken.
Duurzame merken een podium geven “We willen de merken zichtbaar maken en mensen helpen met een groot totaaloverzicht van alle duurzame initiatieven die er bestaan.” zegt Sanne. Dat totaaloverzicht zal ontstaan wanneer meerdere mensen duurzame initiatieven online gaan volgen, ze delen en gebruik maken van de #SustainableSint. Doe jij mee?