In een tijd waarin bedrijven harder dan ooit op zoek zijn naar nieuwe klantwaarde, geven bestsellerauteurs en innovatie-experts Patrick van der Pijl, Roland Wijnen, Justin Lokitz en Maarten van Lieshout zes wegen naar nieuwe waardecreatie, waaronder een circulair business model, voor klanten in hun nieuwste boek Business Model Shifts. Ook de shift van ‘shareholder value’ naar ‘stakeholder value’ is een van de zes wegen.
‘Ingrijpende verschuivingen in het zakenlandschap zijn er in vele vormen, een wereldwijde pandemie is er slechts één van’, zegt auteur Patrick van der Pijl. ‘Wat duidelijk is, is dat de wereld niet wacht tot jouw bedrijf er klaar voor is. Het moment waarop je denkt dat jouw businessmodel onoverwinnelijk is, is het waarschijnlijk tijd om het roer weer om te gooien…’
Business Model Shifts laat zien hoe je nieuwe waarde voor klanten creëert door je businessmodel te herontwerpen. De auteurs analyseren in het boek zes verschuivingen in businessmodellen:
- van product naar dienst
- van aandeelhouder naar stakeholder
- van fysiek naar digitaal
- van pijplijn naar platform
- van incrementeel naar exponentieel
- van lineair naar circulair
Aan de hand van tientallen herkenbare praktijkvoorbeelden – van BMW tot Swapfiets en van Unilever tot Tony’s Chocolonely – illustreren de auteurs hoe elk bedrijf zijn eigen shift kan creëren. Business Model Shifts is daarmee een essentiële gids voor de toekomst van het bedrijfsleven.
De auteurs zijn verbonden aan Business Models Inc. (BMI), een internationaal businessdesignbureau dat grote multinationals als Microsoft, Audi, Cisco, BNP Paribas en ING helpt met het creëren en testen van innovatieve bedrijfsmodellen en baanbrekende strategieën voor de toekomst. Business Model Shifts is gebaseerd op hun ervaring en op een uitgebreide analyse van meer dan 150 bedrijfsmodellen.
‘De meeste van onze klanten schakelen ons in omdat ze al decennia hetzelfde businessmodel gebruiken’, zegt Lokitz. ‘Maar ze weten ook dat alle businessmodellen, inclusief die van henzelf, uiteindelijk achterhaald raken, tenzij ze de shift richting de toekomst weten te maken.’
Van der Pijl, Wijnen, Lokitz en Van Lieshout schreven Business Model Shifts om CEO’s, managers en werknemers te helpen de touwtjes in handen te nemen en hun eigen shifts te creëren. Zo kunnen zij nieuwe kansen vinden voor hun bedrijven om klanten aan zich te binden.