Het is belangrijk dat er meer concrete aandacht komt voor de stakeholders, aldus Maarten Hage. Onder stakeholders verstaat hij alle mogelijke belanghebbenden van een organisatie of bedrijf, dus niet alleen de medewerkers, aandeelhouders of klanten, maar ook de omwonenden, of zelfs een toekomstige generatie. “De belangen van aandeelhouders zijn vanzelfsprekend”, vindt Hage. “Maar een organisatie en bedrijf vaart er wel bij, als ook de belangen van minder voor de hand liggende stakeholders worden meegewogen in de besluitvorming. Niet alleen vanuit een ethisch of sociaal perspectief, maar ook vanuit een economisch gezichtspunt.”
Recente ontwikkelingen in de wereldeconomie leidden ertoe dat grote groepen stakeholders steeds minder vertrouwen hebben in de ondernemingsleiding. Daarom zullen ondernemingen zich nog actiever moeten bezighouden met hun stakeholder management. Toch zijn er uiteindelijk nog niet veel studies of voorschriften die aangeven hoe dit bewerkstelligd kan worden. Zo analyseert Hage dat de huidige Code Tabaksblat weinig concrete aanknopingspunten biedt voor ondernemingen om hun relaties met stakeholders vorm te geven. De code stelt in de eerste plaats dat een breed scala aan stakeholders van belang is, maar daarna is er zeer weinig aandacht voor die stakeholders in de principes.
Hage onderzocht welke governance structuur het beste past bij de verschillende typen stakeholders. Om het proces van stakeholder interactie daadwerkelijk vorm te geven, is een permanente uitwisseling nodig van informatie en structurele betrokkenheid bij het beleid van de onderneming. Aandeelhouders en andere stakeholders hebben een informatieachterstand; hieraan moet een goede corporate governance structuur een bijdrage leveren. Deze structuur moet waarborgen dat de belangen van andere stakeholders geanalyseerd en afgewogen zijn.