Stond Essent in 2001 en 2002 nog op de tiende plaats, vorig jaar kwam het elektriciteitsbedrijf niet verder dan een achttiende plaats. Concurrent Nuon krabbelde vorig jaar iets omhoog van het dieptepunt van 2002, een 24ste plaats. Maar met plaats 21 in 2003 staat Nuon onder Ahold.

Cees van Riel, directeur van het instituut en leider van het onderzoek, benadrukt dat negatief in het nieuws niet per definitie een negatieve score oplevert. ‘Dat hangt helemaal af van de manier waarop je ermee omgaat en of de consument je gelooft.’

Eneco bereikte in 2001 de 16de plaats op de reputatieranglijst, maar wordt niet meer genoemd bij de enquêtes in 2002 en 2003. Volgens Van Riel is het voor Eneco een goed teken. ‘Het geeft aan dat dit stroombedrijf het minst beschadigd is van de drie.’

Op de vraag of de ondervraagde in de toekomst zeker de producten en diensten zou kopen bij Nuon, antwoordde 9% positief. Als gevraagd werd of de geënquêteerde een product of dienst van Essent zou aanbevelen bij iemand anders, antwoordde 7% met ‘ja’.

Essent scoort heel hoog als het gaat om de herinnering van de reclame. Ook de sponsoractiviteiten van Essent en Nuon worden goed herinnerd, maar opvallend is dat het geen beter imago oplevert.

Het vertrouwen in de stroombedrijven is niet groot. Dat wantrouwen delen ze met de NS, UPC en KPN. Ook bij de beoordeling van de dienstverlening scoren de stroombedrijven Essent en Nuon slecht met de plaatsen vier en vijf. UPC voert deze negatieve ranglijst aan, gevolgd door de NS en Aldi.

Van Riel ziet ook een ‘heleboel rode vlaggen’ voor KPN. Weliswaar is de telecomaanbieder gestegen van de 27ste plaats in 2002 naar de 19de in 2003, het vertrouwen blijft een probleem. Concurrent T-Mobile komt als nieuwe notering binnen op nummer 16, net onder chemieconcern DSM.

Winnaar van de Dutch Reputation Award is dit jaar opnieuw Heineken. De bierbrouwer ontving de prijs gisteravond op een diner georganiseerd door communicatiebedrijf NykampNyboer in Amersfoort.

Heineken scoort het hoogste op vijf van de zes dimensies van de Reputatiequotiënt: emotionele aantrekkingskracht, producten en diensten, werkomgeving, financiële prestaties, visie en leiderschap en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het Zweedse woonwarenhuis Ikea, dat tweede is geworden, passeerde Heineken op de dimensie maatschappelijk verantwoord ondernemen.