Het is als bedrijf niet eenvoudig om op te vallen tussen de enorme concurrentie die je aantreft binnen vrijwel elk vakgebied. Hoe zorg je er dan voor dat potentiële klanten jouw duurzame bedrijf en je producten of diensten ontdekken? Om op een positieve manier jouw duurzame bedrijf onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten hebben we hieronder een aantal tips voor je opgesteld.
Kennis en ervaring
Kennis en informatie zijn tegenwoordig waardevolle assets voor jouw bedrijf. De kennis en de expertise die je in huis hebt vertegenwoordigen dus een waarde. Je kunt deze kennis namelijk inzetten om leads te genereren en de klanten die je hebt te behouden. Door iets weg te geven wat waardevol is, in dit geval kennis of informatie, kun je sympathie creëren bij de klant. Geef daarom kennis weg in de vorm van een blog op je website, deel je kennis via je social mediakanalen en organiseer seminars of workshops voor leads en klanten om je kennis te delen. Het delen van kennis heeft namelijk nog een voordeel, want hiermee geef je aan dat je een expert bent binnen jouw vakgebied. Een expert boezemt meer vertrouwen in waardoor de kans groter is dat die potentiële klant tot een aankoop overgaat.
Creëer bewustzijn bij je personeel over jouw duurzame gedachtegoed
Als je het goed aanpakt kan je voltallige personeel een team van ambassadeurs worden. Iedereen die bij jou werkt heeft een eigen familie, vriendenkring of gaat naar de sportschool waar hij of zijn waarschijnlijk wel eens iets vertelt over het werk wat ze doen. Door bewustzijn te creëren bij je personeel en ze enthousiast te maken voor het product dat je verkoopt en het duurzame gedachtegoed dat je wilt uitdragen zullen ze anderen die ze ontmoeten hierover vertellen als ze het over hun werk hebben. Op deze wijze maak je gebruik van het netwerk van je personeel en bereik je potentiële klanten die je anders misschien niet had bereikt. Betrek daarom je personeel bij je duurzame bedrijfsvoering, en zorg ervoor dat ze eigenaarschap gaan voelen voor de producten of diensten die je aanbiedt.
Zorg dat je op een positieve manier opvalt en aansluit bij wat de klant zoekt
Onbekend maakt onbemind, een gezegde wat zeker opgaat wanneer je op wilt vallen bij potentiële klanten. Maar hoe zorg je er dan voor dat klanten jou ontdekken in de zee van reclames en andere marketing uitingen? In marketing kunnen we een onderscheid maken tussen onvrijwillige aandacht en vrijwillige aandacht. Onvrijwillige aandacht kun je vergelijken met wanneer je omkijkt als je op straat loopt en een harde knal hoort. In marketing kun je onvrijwillige aandacht trekken met Google Ads. Door Google Ads te gebruiken is de kans groter dat je bij de zoekresultaten bovenaan staat waardoor je opvalt. Search Engine Advertising (SEA) is een vak apart, dus je kunt beter een bedrijf inschakelen en het werken met Google Ads uitbesteden. Vrijwillige aandacht creëer je door in je marketing uitingen zoals advertenties relevante content te bieden die aansluit bij de wensen van je klant, bijvoorbeeld door paraplu’s aan te bieden als het gaat regenen.