Al langere tijd is het pijnlijk duidelijk: de scheepvaart in Nederland stoot meer CO2 uit dan alle auto’s in ons land bij elkaar opgeteld. Wanneer we specifiek kijken naar een containerschip, stoot deze gemiddeld per jaar zelfs evenveel CO2 uit als 28.000 auto’s samen. Dit komt niet enkel door de omvang van de scheepvaart, maar ook door factoren als koelcontainers en keuringsinstanties die vanwege bepaalde eisen uiteindelijk kunnen zorgen voor meer uitstoot. Ondanks dat het zeetransport zowel particulier als zakelijk een onwijs belangrijke manier van vervoer is, kunnen we natuurlijk niet doen alsof onze neus bloedt. Gelukkig zijn er onderhand diverse alternatieven verzonnen om de CO2 uitstoot terug te dringen. In dit artikel lichten we er een aantal voor je uit.
Een gedeelde zeecontainer
Een manier om de CO2 uitstoot van zeetransport terug te dringen, is door ervoor te zorgen dat de transporten efficiënter plaatsvinden. Een manier om dit te realiseren, is door zeecontainers te delen met andere transporteurs. Dit noem je ook wel groupagevervoer. Door middel van groupagevervoer worden meerdere kleine ladingen samengevoegd tot een grote lading, waardoor een zeecontainer altijd volledig gevuld wordt vervoerd. Dit zorgt ervoor dat in plaats van verschillende niet volledig gevulde containers, er nu minder containers worden verscheept die wel volledig gevuld zijn. Daarnaast bespaar je als particulier of bedrijf ook nog eens kosten. Win-win, toch?
One-way containers
Wat eigenlijk heel simpel klinkt, maar blijkbaar al die jaren lastiger te realiseren was zijn de one-way containers. Zoals de naam eigenlijk al aangeeft, zijn dit zeecontainers die alleen maar een bepaalde kant op gaan tegen een strenge voorwaarde – de container moet gevuld zijn. Door van dit principe gebruik te maken kan je de CO2 uitstoot die hiermee wordt bespaard gebruiken om je eigen CO2 footprint te verlagen. Dit voorkomt dat containers leeg worden teruggestuurd en dus onnodige CO2 uitstoot realiseren.
Een emissieloos schip
Tegenwoordig zijn er ook schepen die een lagere CO2 uitstoot kunnen realiseren door de dieselelektrische aandrijving waar ze gebruik van maken. Doordat dit type schip beschikt over een accu, twee generatoren en een efficiënt onderwaterschip die zorgt voor nog minder brandstofverbruik, is dit een waardevolle toevoeging als het gaat om duurzaam vervoeren. Echter is dit type schip helaas nog niet goedkoop, maar heeft volgens velen wel de toekomst. Zeker een ontwikkeling om in de gaten te houden.