Komende maanden zet een nieuwe lichting Rotterdamse restaurants en hotels de tanden in de challenges van Het Nieuwe Nassen, een hands-on programma om duurzaam en circulair ondernemen op de kaart te zetten. Een iconische editie, want naast horeca-ondernemers zoals Heilige Boontjes, restaurant Heroïne, Mainport Hotel en Marriot Hotel sluiten ook grote spelers als Stadion Feyenoord, Spido en ss Rotterdam zich bij deze groeiende beweging aan. De deelnemers gaan aan de slag met twee uitdagingen: het tegengaan van voedselverspilling en lokaal & natuurinclusief inkopen. Ketenbrede uitdagingen én kansen, die een ketenbrede aanpak vragen. Naast vaste partners, gemeente Rotterdam, Rotterdam de boer op! en Koninklijke Horeca afdeling Rotterdam schuiven ook De Tuin van Holland en Stichting Samen tegen Voedselverspilling aan. Dit alles onder toeziend oog van het tweekoppige culinaire team Perry de Man en Pepijn Schmeink en programmamanager Jeanette Verdonk.

Op dinsdag 24 oktober zijn twee Het Nieuwe Nassen Challenges gestart: aan de slag met voedselverspilling in je horecazaak en lokaal & natuurinclusief inkopen. Per challenge stappen tien horecaondernemers en chefs een traject in van meten, leren en samenwerken. Met de diversiteit aan deelnemers ziet het programma ook een diversiteit aan ambities. Want van Stadion Feyenoord tot Brasserie Heerlijk: iedere ondernemer brengt een eigen ambitie mee. En dat is een belangrijk ingrediënt van Het Nieuwe Nassen: de ambities van lokale ondernemers zijn leidend en worden vertaald in een programma dat zo scherp mogelijk is afgestemd op de behoeften van de ondernemers.

Direct impact en aan de slag met voedselverspilling

In Nederland wordt jaarlijks 2 miljard kilo voedsel verspild. Ofwel: een file van Utrecht naar Barcelona met bumper aan bumper-rijdende vrachtwagens gevuld met voedsel. Dat gebeurt in de hele keten: van boer tot bord. Tijdens deze tweede ‘Verspillingsvrije Challenge’ krijgen 10 deelnemers in vijf maanden antwoord op vragen als: hoeveel en welk voedsel wordt in mijn horecazaak verspild? De deelnemers zijn ss Rotterdam, Spido, Heilige Boontjes, eetcafé De Schuimspaan, Euromast, Stadion Feyenoord, De Beren locatie Rotterdam Centrum, Mainport Hotel, Hotel Inntel en Marriott Hotel.

Alle deelnemers beginnen met een nulmeting, vervolgens formuleren ze onder begeleiding van een foodwaste coach van Orbisk doelen om te gaan reduceren en besparen. Dit alles met behulp van de slimme voedselmonitor ‘Orbi’, die al het weggegooide voedsel fotografeert, weegt en registreert. Het levert deelnemers niet alleen inzicht in het voedsel dat in de prullenbak verdwijnt, maar ook de milieu-impact wordt in kaart gebracht. In de eerste editie die Het Nieuwe Nassen eerder dit jaar organiseerde, werd 2.804 kilo voedsel gered van de prullenbak, daarmee is 36.292 kg CO2, 19.628.000 liter water en 19.510 euro bespaard.

Paul Dingjan, chef van Hilton Weena en restaurant JAQ: Wat wij verspilden was bijzonder veel. Wij hebben in zes maanden tijd 1534 kilo minder voedsel weggegooid en hiermee bijna 10.000 euro bespaard. Het durven verminderen, dat is één van de sleutels.

Lokale & natuurinclusieve voedselketen bouwen

In een korter traject van acht weken gaan Café Clementine, restaurant Putaine, De Matroos & Het Meisje, restaurant Heroïne, restaurant Abel,Trattoria Sophia, De Lange Haven, Cooper Branch en Brasserie Heerlijk aan de slag met lokaal en natuurinclusief inkopen. De restaurants maken kennis met de producten van regeneratieve, biologische en natuurinclusieve boeren en innovatieve voedselondernemers. Lokale producten maar ook klimaatadaptieve gewassen zoals de gele erwt en Oberkulmer Rotkorn Spelt, die gemaakt en gegroeid zijn met hart voor natuur en landschap en waarmee chefs direct aan de slag kunnen. Er zijn een aantal leveranciers die deze boerenproducten leveren: Landzicht Biologisch, Hoeve Biesland, Heerlijk van Dichtbij, Groene Hart Coöperatie en Rechtstreex.

Door de kracht van het collectief willen Het Nieuwe Nassen, Rotterdam de boer op! en De Tuin van Holland meebouwen aan de korte keten. Hoe? Door het in beeld brengen van het aanbod van natuurinclusieve lokale producten en gewassen en het creëren van vraag. Hoe meer restaurants kiezen voor deze producten, hoe groter de kans van slagen om de afzet in de korte keten te laten groeien. Zo versterken we samen de biodiversiteit op het boerenland rondom Rotterdam!

Van pilot naar ‘proof of concept’

Het Nieuwe Nassen is geen eenmalig project waar horecazaken aan meedoen en dan weer verder gaan met ‘business as usual’, maar een beweging die groeit als kool, en momentum creëert voor duurzame ontwikkeling én zichtbare verandering. Dit alles dankzij een Rotterdamse aanpak die staat voor samen doen en kennis delen. Een aanpak die zorgt voor regionale samenwerking tussen ketenpartners. Inmiddels hebben bijna 50 horecazaken in Rotterdam zich aangesloten bij Het Nieuwe Nassen. Ook het aantal partners groeit. Zo is bij de challenge over lokaal en natuurinclusief inkopen De Tuin van Holland aangehaakt als projectpartner. Dit programma van provincie Zuid-Holland onderzoekt op welke manieren we de horeca kunnen stimuleren om meer lokaal, seizoensgebonden en duurzaam te werken.

Hoe mooi zou het zijn als Het Nieuwe Nassen in de toekomst in andere hoeken van het land wordt uitgerold en lokale ketenpartners verbindt en inspireert om samen te werken aan een lokale voedselketen? Het vraagt om inzicht in effectiviteit en resultaten. Meten is dan ook weten. Hiervoor zal Samen Tegen Voedselverspilling in het kader van het Europese project SCALE 12.3NL in samenwerking met Wageningen University & Research de resultaten doorrekenen en deze vertalen naar nieuwe benchmarks voor de horeca. Cijfers die voor Nederlandse horecaondernemers inzichtelijk gaan maken hoe ze ervoor staan en waar kansen liggen om verspilling aan te pakken.

Projectpartners

Het Nieuwe Nassen is een programma van BlueCity Rotterdam in samenwerking met de gemeente Rotterdam, Rotterdam de boer op!, Koninklijke Horeca Nederland Afdeling Rotterdam, De Tuin van Holland, Stichting Samen tegen Voedselverspilling, Greendish en Orbisk.