Er komt heel wat kijken bij de verkoop van een bedrijf. Er is veel te regelen qua financiën en bedrijfsmiddelen. Om alles goed te laten verlopen, is het raadzaam om professionele begeleiding in te schakelen, ook om het beste uit de verkoop te halen. Met deskundige hulp zullen tijdens de verkoop bedrijf en financiën in goede handen zijn. Hoe verloopt het proces van de verkoop van een bedrijf?

De impact van duurzame praktijken op de verkoop

Het aanbieden van duurzame producten of diensten kan de omzet van je bedrijf verhogen. Ook door duurzame technologieën zoals zonnepanelen te gebruiken, kun je de waarde van je bedrijf een boost geven. Je bespaart hiermee op energiekosten, waardoor je meer vrije geldstromen hebt.

Het verkoopklaar maken van het bedrijf

De verkoop van een bedrijf vergt een zorgvuldige voorbereiding, en die begint met het bepalen van de verkoopprijs en het financieel verkoopklaar maken van het bedrijf. Om de waardebepaling marktconform te laten zijn, kan een overnameadviseur inzicht bieden in de factoren die van invloed zijn op de uiteindelijke opbrengst. Enkele voorbeelden van dergelijke factoren zijn de potentiële groei van het bedrijf, belastingafdracht en rentestand. Bovendien zal een bedrijf dat op organisatorisch en financieel niveau alles op orde heeft van veel waarde zijn.

Oriëntering van de potentiële koper

Een potentiële koper zal zich uitvoerig willen oriënteren op vele vraagstukken, zoals het naar behoren werken van de ICT-systemen, de vergunningen, het onroerend goed en andere bedrijfsmiddelen. Om alle struikelblokken uit de weg te ruimen, is het goed om met een overnamespecialist al dit soort zaken onder de loep te nemen. Daarnaast wordt er een uitgebreide analyse gedaan van de financiële positie van het bedrijf. De aandachtspunten die daarbij behandeld worden zijn onder andere de boekhouding, eventuele betalingsachterstanden en de kosten van de huidige bedrijfsvoering.

Contractonderhandeling

Als uiteindelijk overgegaan kan worden op de contractonderhandeling, zullen de verkoper en de potentiële koper een verschillend waardeoordeel hebben. De verkoper kijkt naar de nettowinst, terwijl de potentiële koper meer geïnteresseerd is in de waarde van het bedrijf bij de verkoop. Een adviseur kan in dit proces waardevolle begeleiding bieden, op een manier waarbij de juiste onderhandelingsstrategie gekozen wordt. Door een specialist het proces vakkundig te laten leiden, is de kans op een hogere opbrengst groot. Uiteindelijk zal de koopsom worden betaald en de laatste zaken worden afgewikkeld. In deze laatste fase kunnen nog veel puntjes op de i gezet worden. Daarna is de verkoop afgerond, en is de overname gerealiseerd.

Na de verkoop

Het is verstandig om ook na te denken over hoe het na de verkoop verder zal gaan. Na een overname is er vrijwel altijd een overbruggingsperiode, waarin de vorige ondernemer als kennisadviseur helpt om de overgangsfase in goede banen te leiden. ak van tevoren duidelijke afspraken over de invulling daarvan, en hoe lang deze betrokkenheid zal duren.