HAASheat maakt de energietransitie toegankelijker en eenvoudiger. Met een simpele klantenreis en het gebruik van fiscale en personele voordelen. De opzet maakt een hybride warmtepomp haalbaar voor huishoudens die de stap anders niet gemaakt, of vooruitgeschoven zouden hebben.

Heat as a service (HAAS) is een term die wordt gebruikt voor het aanbieden van warmte als een maandelijkse dienst. In het kader van de energietransitie vertaalt dit zich naar het maandelijks besparen in plaats van een enkele grote investering vooraf, bijvoorbeeld bij de aanschaf van een hybride warmtepomp.

Volgens de strikte definitie hoort een aanbieder van HAAS niet alleen warmte te leveren, maar ook een specifieke temperatuur. Die laatste stap lijkt voorlopig nog een stap te ver door technische uitdagingen en financiële risico’s. Bijna alle aanbieders van dergelijke constructies stoppen daarom een stap eerder en bieden alleen warmte aan. De klant draait dan zelf aan de knoppen om de temperatuur te bepalen.

HAASheat

In gesprek met het bedrijf genaamd HAASheat kan de eerste vraag dan ook alleen zijn: ”Is het HAAS volgens de strikte definitie?” Een retorische vraag omdat de website al leert dat ook HAASheat de financiële en technische ontzorging biedt, maar niet zo ver gaat als het leveren van een bepaalde temperatuur in huis. In het leveren van zowel die financiële als technologische ontzorging gaat HAASheat echter een stap verder. Bovendien wordt niet alleen de klant ontzorgd, maar ook de installateur.

Herbert Silderhuis, eigenaar van HAASheat, heeft eerder ervaring opgedaan met het bieden van financiële oplossingen voor verduurzaming in de glastuinbouw met RentAlite. Een betere introductie hier echter is zijn werk als medebedenker van het PC-privé plan. In plaats van de hele weg financiering-subsidie-selectie-installatie zelf te laten bewandelen, biedt HAASheat een routekaart.

Silderhuis: “Bij RentAlite hoefden klanten geen grote investeringen te doen voor de verlichting van wagenparken en grote gebouwen. Er werd direct bespaard op de huidige elektrarekening. Een kwart van die besparing was onze betaling, de rest was directe winst voor de klant. Na zes jaar was alles vervolgens in eigen bezit.

Drie jaar geleden kregen wij vanuit de installatiewereld en producenten van hybride warmtepompen het verzoek om de verkoop daarvan te stimuleren. In die tijd waren de maandelijkse besparingen even groot als de kosten. Als je er niets mee opschiet, dan doe je het ook niet. Dat plaatje moest dus aantrekkelijker geschetst worden”.

PC-privé

Silderhuis vervolgt: “In 1985 hebben wij het PC-privé plan ontwikkeld uit behoefte van enkele grote bedrijven om hun medewerkers thuis van een pc te voorzien. Samen met het bedrijf Stork zijn wij naar het belastingkantoor gegaan. Daar hebben we uitgelegd dat een pc normaal bij je werk hoort, maar tegen een gemiddelde prijs van 4.000 gulden te duur was voor veel huishoudens. De fiscus besloot toen dat 20 gulden van het bruto maandsalaris kon worden aangewend voor de aanschaf van een pc.

Copy-paste

Silderhuis: “Hetzelfde model hebben we nu ontwikkeld voor HAASheat. Claire (Silderhuis) en ik doen daarvoor samen de marketing en bedrijfsontwikkeling. Vorig jaar september hebben we ons model bij een paar honderd bedrijven neergelegd: ’Het kost u als werkgever niets, maar biedt uw medewerkers voordelen via een heel eenvoudige klantreis’. De service is dat klanten via een heel gemakkelijke route over al die hobbels kunnen gaan. Die hele route van subsidie tot installatie waar veel mensen anders afhaken. Volgens het RVO komt 60 procent van alle subsidieaanvragen terug omdat zaken verkeerd zijn ingevuld.“

Betalen met vrije dagen

Silderhuis: “Helemaal in de huidige situatie met hoge gasprijzen zien we het huishoudpotje steeds kleiner worden. Wij hebben daarom een case gemaakt voor een warmtepomp tegen een prijs van 2.950 euro waarmee men honderd euro per maand kan besparen. Dat kon bovendien tegen een lening van nul tot twee procent. Die lening komt van de overheid. Via het bedrijf kan betaald worden met werknemersvoordelen.

Ambtenaren kunnen betalen met hun IKB (Individueel Keuze Budget) en de zorg met het PLB (Persoonlijk Levensfase Budget). Zo kan bijvoorbeeld met overuren of vrije uren betaald worden. Vaak is men helemaal niet op de hoogte van dat soort mogelijkheden. Iemand met een bruto salaris van 200 euro per dag, kan zo met drie vrije dagen een jaarlijkse besparing van 1.500 euro realiseren. Wij financieren de subsidie ook voor, hierdoor ontstaat er een btw-voordeel van 600 euro.

Omdat er bruto salaris kan worden ingezet om verduurzamende middelen te kopen, kunnen we nu op een terugverdientijd van een tot twee jaar komen. Inmiddels hebben we een conversie van 30 tot 35 procent van medewerkers die het krijgen aangeboden door de werkgever. Over die nieuwe manier van calculeren hoor je dan een geluid als: ‘Heel verfrissend, ik had het normaal gesproken niet kunnen kopen, maar nu ga ik het wel doen.’

De werkgever kan het zelf ook proberen te regelen, maar loopt dan tegen dezelfde obstakels op als de werknemer. De werkgever ontzorgen wij dus ook.

Ernst & Young heeft voor ons een aantal lansen gebroken bij de ministeries. Eerst werd namelijk gesteld dat een opzet als de door ons voorgestelde ‘niet was opgenomen in de ‘gebruikelijkheidsverklaring’. Als gebruiksobject had bijvoorbeeld een warmtepomp niets te maken met de werkzaamheden van de medewerker. Toen kwam echter corona en nam het thuiswerken een vlucht. Toen kon die link wel worden gelegd.“

De klantreis

Silderhuis: “We stellen onze software voor de klantreis gratis beschikbaar voor goede duurzame partijen die hiermee willen werken onder een eigen label. Zoals bijvoorbeeld ministeries die hierom verzoeken. Door het systeem ter beschikking te stellen voor iedereen, sluit je nooit mensen uit. Dat was ook een voorwaarde van de overheid.

Met de software kan je ook precies zien waar een klant zich bevindt in het proces, met automatische meldingen wanneer een klant ergens in het proces vast blijft zitten. We staan voor de enorme uitdaging om vier miljoen, grondgebonden, huizen te verduurzamen binnen nu en vijf jaar. Als we dat kunnen faciliteren dan zal dat goed zijn voor de portemonnee van vele gezinnen.”

De installateur ontzorgen

Silderhuis: ”We werken in principe met alle merken en installateurs. Wel geven we de voorkeur aan regionale familiebedrijven met vijftien tot honderdvijftig installateurs waar de baas nog zelf aan het roer staat.

Ons model is heel transparant en betaalt installateurs bovengemiddeld uit, tot het dubbele van een marktconforme prijs. De installateur moet normaal gesproken altijd voor het laagste bedrag het meeste leveren. Met de concurrentie in tenders en inschrijvingen verliest hij vaak bijna de helft van zijn aanmeldingen. Bijvoorbeeld omdat een klant voor een paar tientjes naar een ander gaat. Je hebt dan een huisbezoek verricht en een offerte uitgebracht om vervolgens de klant te zien weglopen. Daarop hebben wij gezegd dat wij de installateurs 1.500 euro bieden in plaats van 700 euro.

De installateurs hoeven niet hun eigen acquisitie te doen, maar krijgen een panklare klant aangeleverd door ons. De acquisitiekosten, 300 tot 500 euro, die ontstaan door wegvallen van klanten blijven zo uit. Ze mogen zelf inkopen bij de groothandel, de schouw doen en de installatie. Ook het onderhoud en de service blijft behouden voor de installateur. Dat allemaal voor een heel mooi standaardbedrag, plus een bonus. Onderaan de streep blijft er dan 1.500 euro winst voor de installateur over. Meer zelfs als je de weggevallen acquisitiekosten meerekent. Dat is ongewoon in deze markt.”

Technische uitdagingen

Silderhuis: “We kunnen in principe iedere combinatie maken, bijvoorbeeld zonnepanelen met een hybride warmtepomp, als dit betaald kan worden vanuit de werknemersvoordelen. Sommigen hebben al zonnepanelen liggen en zijn nu op zoek naar een warmtepomp. Ook op het gebied van isolatie valt vaak nog veel winst te halen.

We zien ook dat de kennis en kunde over zonnepanelen en warmtepompen een vlucht hebben genomen die we pas in 2024 hadden verwacht. Uit nood geboren door de geopolitieke ontwikkelingen.”

Van wanna-have naar must-have

Silderhuis: “Voorheen zagen we meer klanten voor wie de verduurzamende stap als de aanschaf van een hebbeding was, een wanna-have. Zonder grote directe voordelen behalve de meerwaarde van de woning misschien. Nu is die wanna-have een must-have geworden. Gelet op de kleinere portemonnees willen wij ervoor zorgen dat de overstap voor iedere werknemer mogelijk wordt gemaakt via de werkgever.

Wij werken ook met bedrijven die deze mogelijkheden willen aanbieden aan hun personeel van kantoor tot de lopende band in de fabriek. Zodat die laatste groep ook kans krijgt om mee te doen in de transitie. Het is mooi om te zien dat er steeds meer initiatieven zijn om iedereen mee te krijgen. Daar ligt voor ons ook een taak.“

Focus

Is dat niet de feitelijke hoofdtaak; het verlagen van de drempel voor een warmtepomp? Er zijn discussies over de term heat as a service en volgens de strikte definitie zou de dienstverlening van HAASheat daar niet onder vallen. Het bedrijf biedt immers geen vastgestelde temperatuur aan in de woning. Ook wordt er geen warmte opgeleverd.

Silderhuis: ”Wij hebben lering getrokken uit vroegere ervaringen van andere partijen met light as a service. Die dienst betekende dat een bepaalde hoeveelheid licht op de vloer verzorgd zou worden. Dat bleek zeer moeilijk te verkopen. Het bleek te abstract en moeilijk te vatten. Men had meer moeite om het model te verkopen dan de lampen.

Wij wilden het onszelf niet moeilijk maken, maar ons juist richten op het weghalen van hobbels. Jip en Janneke is ons devies. Het belangrijkste is dat die hybride warmtepomp er komt en die levert een besparing op van 70 procent, dat is 1.000 tot 2.000 euro per jaar.”

tekst: Kenneth Nwosu
Eerder gepubliceerd op de website van Warmte365