Om de evaluatie van de CO2 emissies in de upstream toeleveringsketen naar een hoger niveau te tillen, heeft Henkel een uitgebreid engagementprogramma gelanceerd voor zijn wereldwijde leveranciers, genaamd “Climate Connect”. Het programma heeft tot doel de decarbonisatie in de hele waardeketen te bevorderen door het verzamelen van emissiegegevens, gezamenlijk gedefinieerde acties voor reductie en voortdurende bijscholing.
Henkel zal samenwerken met “Manufacture 2030”, een partner op het gebied van koolstofreductie, om zijn grondstoffen- en verpakkingsleveranciers aan te spreken, evenals contractfabrikanten en leveranciers van handelsgoederen wereldwijd, waar in totaal meer dan 90 procent van Henkels Scope 3 Er vinden stroomopwaartse emissies plaats. Het programma, dat kerncijfers zal registreren over energie, waterverbruik en afvalvolumes, zal in de toekomst geleidelijk worden uitgerold en aangepast aan een toenemend aantal leveranciers in de verschillende scope 3-categorieën. Met behulp van de gegenereerde gegevens en de bijbehorende trainingen zullen Henkel en “Manufacture 2030” deelnemende leveranciers individuele ondersteuning bieden bij het beoordelen van hun uitgangssituatie en het vaststellen van maatregelen voor klimaatacties.
“Vergeleken met grote bedrijven vinden onze kleine en middelgrote partners het vaak lastig om hun CO2-uitstoot te registreren2 emissies omdat zij daartoe niet in staat zijn. Toch zijn deze gegevens enorm relevant, omdat het de enige manier is om doelstellingen en maatregelen te definiëren om deze emissies te verminderen. Voor ons bij Henkel is dit op zijn beurt de basis voor het verminderen van onze Scope 3-emissies en het bereiken van onze klimaatbeschermingsdoelstellingen.zegt Bertrand Conquéret, Chief Procurement Officer bij Henkel. “Het ‘Climate Connect’ programma is dan ook vormgegeven als een langdurig partnerproject waarmee wij onze leveranciers direct en zo individueel mogelijk willen ondersteunen.“
Naast trainingen biedt het programma leveranciers de mogelijkheid om regelmatig hun voortgang op milieukengetallen te volgen en de gegevens die in ‘Manufacture 2030’ worden gegenereerd ook voor andere klanten zichtbaar te maken. Leveranciers kunnen ook relevante gegevens exporteren voor het Carbon Disclosure Project (CDP), een wereldwijd openbaarmakingssysteem voor het beheren van milieugegevens, waar veel bedrijven zich bij hebben aangesloten. Het gegevensoverzicht kan hen ook dienen om toegang te krijgen tot zakenpartners en groene financieringsmogelijkheden.
Via het ‘Together for Sustainability (TfS)’-initiatief, dat Henkel in 2011 samen met andere partners in de chemische industrie mede oprichtte, werkt het bedrijf al nauw samen met andere leden aan het verzamelen van Product Carbon Footprint-gegevens van strategische leveranciers. Met het nieuwe ‘Climate Connect’-programma wordt deze aanpak nu uitgebreid naar een nog grotere leveranciersbasis met verschillende volwassenheidsniveaus.