Henkel publiceert de 24ste editie van hun duurzaamheidsrapport. Dit Sustainability Report beschrijft welke voortgang het bedrijf heeft gemaakt op het gebied van sociaal en milieubeleid in 2014. Het gaat in op de actieve betrokkenheid van medewerkers wereldwijd en de voortgang die het bedrijf boekt voor wat betreft de duurzaamheidsdoelen voor 2030.
“De heldere duurzaamheidsstrategie van Henkel is zeer effectief gebleken. Deze heeft ons in staat gesteld om onze vijf tussentijdse doelen een jaar eerder dan gepland te behalen”, zegt Kathrin Menges, Executive Vice President Human Resources en voorzitter van de Sustainability Council van Henkel. “Onze medewerkers vervullen een sleutelrol in het bereiken van deze doelen. Wij blijven vertrouwen op hun commitment en expertise bij het verder stimuleren van de voortgang.”
De strategie die Henkel in 2012 presenteerde, heeft als langetermijndoel het bereiken van meer met minder en het vergroten van de benuttingsefficiëntie met een factor 3 in 2030. Henkel wilde de verhouding tussen de waarde dat het creëert en zijn milieubelasting met dertig procent verbeteren in de periode 2011 tot 2015.
Eind 2015 was al een significant succes geboekt met verbeteringen van 20 procent in energie-efficiëntie, 19 procent in watergebruik, 18 procent in afvalvolume (22 procent, exclusief bouw- en sloopafval) en 25 procent in veiligheid op het werk. Het bedrijf wil zijn prestaties in 2015 verder verbeteren en werkt nu aan het bepalen van nieuwe tussentijdse doelen voor 2020. Henkel beschouwt leiderschap in duurzaamheid niet alleen als een verantwoordelijkheid, maar ook als kans om zijn concurrentiekracht continu te versterken. Bij de implementatie van zijn duurzaamheidsstrategie hanteert Henkel drie kernprincipes: producten, partners en mensen. Het bedrijf richt zich op het ontwikkelen van producten die meer waarde en betere prestaties bieden en het milieu minder belasten. Samen met zijn partners streeft Henkel naar continue verbetering van zijn producten binnen de totale keten. Daarnaast is actieve betrokkenheid van medewerkers fundamenteel voor het bereiken van de ambitieuze doelen in 2030.
Een belangrijke tool die in 2014 is uitgebreid, is het Sustainability Ambassadors-programma. Dit biedt medewerkers een helder beeld van duurzaamheid en stelt hen in staat het belang ervan over te dragen op collega’s, leveranciers, klanten, consumenten en schoolkinderen. Sinds de lancering van het programma in juli 2012 zijn meer dan 3.800 collega’s in zeventig landen benoemd tot ambassadeurs. Zij hebben sindsdien 36.000 schoolkinderen bereikt in 37 landen.
De successen van Henkel op het gebied van duurzaamheid werden in 2014 opnieuw erkend in toonaangevende nationale en internationale duurzaamheidsbeoordelingen en indices. Henkel kwam opnieuw in de Dow Jones Sustainability Indices. Het bedrijf is hier sinds de lancering in 1999 opgenomen en is acht keer uitgeroepen tot industry leader. Henkel is verder voor het veertiende achtereenvolgende jaar opgenomen in de FTSE4Good ethical index.