Met het geld van haar ruim 800.000 klanten investeert de ASN Bank alleen in bedrijven en projecten die mens, dier en natuur respecteren. Maar ook helpen zij via hun platform Voor de Wereld van Morgenstartende duurzame ondernemingen te groeien. Zó stimuleert de bank duurzame vooruitgang. In co-creatie met ASN Bank werkt Museon aan het nieuwe en spraakmakende tentoonstellingsconcept dat in februari 2022 gelanceerd wordt. Een interview met Henk de Ligt, Senior Marketeer bij ASN Bank.
Sinds wanneer bent u Ambassadeur van Museon en wat sprak u in uw keuze daarvoor aan?
“ASN Bank is een nieuwe ambassadeur van Museon. Vorig jaar ontstond het plan tot een fusie tussen Museon en Omniversum en de aansluiting bij de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Als grootste duurzame bank in Nederland met ruim 800.000 klanten, houden wij al sinds 1960 actief rekening met mens, dier en natuur. We volgen daarbij de definitie van de Verenigde Naties: ‘Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden, zonder het vermogen van de toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen.’ Dat doen we in woord en in daad. Met uitgebreid duurzaamheidsbeleid, met bancaire activiteiten die daaraan voldoen en ook met onze partnerships. De bank is bovendien gevestigd aan de Bezuidenhoutseweg in Den Haag, op fietsafstand van Museon en Omniversum. Veel aansprekender dan dit kan het haast niet worden ;-)”
Wat zijn uw ervaringen tot dusver?
“Tot op heden werken we vooral inhoudelijk samen rond het nieuwe ONE PLANET Festival, dat in februari 2022 van start gaat. Op het festival richt MUSEON | OMNIVERSUM zich straks op positieve veranderingen, door het tonen van concrete initiatieven en baanbrekende innovaties. Hiermee krijgen bezoekers het bewijs dat deze toekomst daadwerkelijk bereikbaar is. Dit sluit naadloos aan bij het platform Voor de Wereld van Morgen van de bank. Daar stimuleren we jonge, startende ondernemers met het succesvol ontwikkelen en in de markt zetten van hun duurzame ideeën. Aan de ASN Bank Wereldprijs doen jaarlijks meer dan 100 van dergelijke jonge ondernemers mee. Door deelname maken ze kans op training, coaching, publiciteit én een geldbedrag. Voor talloze ondernemers is dit al een succesvolle springplank geweest. Inmiddels bekende namen als Fairphone, Yoni en Seepje zijn er uit voortgekomen. Juist dit soort inspirerende duurzame innovaties zijn straks ook te zien en beleven op het ONE PLANET Festival.”
Welke SDG’s zijn voor uw organisatie belangrijk?
“Voor een intrinsiek duurzame bank zijn alle SDG’s belangrijk. Sterker, we missen er zelfs nog een paar bij de Verenigde Naties. Over dierenwelzijn en goed bestuur, bijvoorbeeld. Binnen onze langetermijnvisie zijn drie pijlers van beleid gedefinieerd, namelijk mensenrechten, klimaat en biodiversiteit. In de praktijk bestrijken die alle SDG’s. Om analyse van alle thema´s mogelijk te maken zijn uitgebreide duurzaamheidscriteria opgesteld. Ons Expertisecentrum Duurzaamheid screent bedrijven, overheden en financieringsprojecten op basis van die criteria. In entiteiten die door de screening komen kunnen we investeren, mits ze ook commercieel renderen. Onze klanten ontvangen naast het maatschappelijk rendement dan ook een financieel rendement dat vergelijkbaar is met ‘gewoon’ bankieren.
Ook werkt de bank op haar beleidspijlers samen met maatschappelijke partners. Voor mensenrechten zijn dat Amnesty International en de Fair Wear Foundation, voor klimaat Urgenda en IVN, en voor biodiversiteit Natuur & Milieu en Stichting de Noordzee. Daarnaast is er nog de ASN Foundation die diverse projecten steunt.”
Hoe vertaalt u die SDG‘s door naar uw bedrijfsstrategie en wat merken uw klanten/afnemers daarvan?
“In de kern draagt ASN Bank bij aan alle SDG’s door met het geld van haar klanten duurzame ontwikkeling te stimuleren via financieringen en beleggingen. Zo werken wij samen met onze klanten aan een leefbare wereld. In ons unieke duurzaamheidsbeleid is vastgelegd waar hun geld wel en niet naartoe gaat. Daar zijn we volkomen transparant over. We communiceren naar onze klanten via e-mailnieuwsbrieven en ons klantenmagazine Goedgeld. En iedereen kan dit ook terugvinden in ons jaaroverzicht en de verslagen van onze beleggingsfondsen. Niet voor niets krijgen wij al sinds jaar en dag hoge scores voor beleid en praktijk van de Eerlijke Bankwijzer. Die vergelijkt de acht belangrijkste banken op de Nederlandse markt op een groot aantal duurzaamheidsthema’s.”
Dit interview verscheen eerder op de website van Museon