Bij steeds meer bedrijven wordt duurzaamheid een vast onderdeel van de bedrijfsvoering. Maar als medewerkers van bedrijven bij de implementatie tegen vragen aanlopen kunnen ze nergens centraal terecht, zo blijkt uit reacties van een aantal grote bedrijven in de branche.
Omdat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen een breed scala aan onderwerpen omvat is het van belang dat de brede, inhoudelijke kennis hierover op een efficiënte manier beschikbaar is. De Helpdesk Duurzaam Ondernemen maakt oplossingen voor vraagstukken over MVO en duurzaamheid nu makkelijk toegankelijk. Vanwege de grote hoeveelheid praktijkkennis over duurzaamheid in de mobiliteitssector is het IvDM voor de uitvoering van de helpdesk de aangewezen partij.
0900-0303
De invoering van de Helpdesk Duurzaam Ondernemen is een initiatief van de BOVAG, FNV Bondgenoten, CNV Vakmensen en De Unie. De Helpdesk staat open voor alle bedrijven die vallen onder de CAO motorvoertuigen- en tweewielerbedrijven. Hiervoor is het centrale telefoonnummer 0900 – 0303 toegekend. Het IvDM heeft in opdracht van sociale partners de telefonische helpdesk ingericht en faciliteert deze.
“BOVAG en vakbonden vinden het belangrijk dat bedrijven en medewerkers zich bewust zijn van het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Duurzaamheidsdenken is geen hype maar een ontwikkeling die noodzakelijk is, wil je als bedrijf overleven.
Voor goede sociale verhoudingen in de bedrijfstak is het belangrijk dat bedrijven een evenwichtige verhouding nastreven tussen people, planet en profit: oog hebben voor menselijke aspecten binnen en buiten het bedrijf (people), rekening houden met het effect van de bedrijfsactiviteiten op het milieu (planet) en het behalen van winst (profit).” Dat zegt Marco Hietkamp, CAO onderhandelaar bij CNV Vakmensen.
De helpdesk is ingericht voor eerste- en tweedelijnsondersteuning op het gebied van duurzaamheid en MVO. Het geeft antwoord op vragen rondom Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in het algemeen en het concept Erkend Duurzaam in het bijzonder.