Iets meer dan de helft (52%) van de evenementen in Nederland zegt stappen te ondernemen om hun impact op het milieu te minimaliseren. Zo’n 48% van de evenement organisatoren doet dat naar eigen zeggen als het gaat over diversiteit. Dat blijkt onder meer uit het jaarlijkse trendrapport van ticketplatform Eventbrite. Aan het onderzoek deden wereldwijd 7.000 evenement organisatoren mee, waarvan 775 uit Nederland en België.
In Nederland geeft 79% van de respondenten aan e-tickets te gebruiken in plaats van papier, 48% biedt vegetarisch en/of veganistisch eten aan en 47% gebruikt herbruikbare of biologisch afbreekbare artikelen voor eten en drinken, zoals bordjes en bekers. Anouk ter Haar, Marketing Manager bij Eventbrite: “In Nederland is er nog wel ruimte voor verbetering met betrekking tot duurzaamheid. Slechts 22% van de respondenten zegt bijvoorbeeld zich bezig te houden met recycling.”
Dat de Nederlandse evenementenbranche nog werk aan de winkel heeft, beaamt directeur Linda Vermaat van Innofest. Deze organisatie koppelt startups aan festivals om daar hun innovaties te testen. “We staan vandaag de dag voor grote uitdagingen en op het gebied van duurzaamheid is er nog veel te winnen voor festivals,” vindt Vermaat, “Mooie voorbeelden zijn ook beschikbaar. Van DGTL dat in 2016 besloot 100% vegetarisch eten te verkopen tot Zwarte Cross die het festival toegankelijk maakt voor mindervalide bezoekers.”
Diversiteit
Om iedere bezoeker zich welkom te laten voelen, is inclusiviteit een steeds belangrijker thema voor evenementen organisatoren. 48% van de respondenten in Nederland geeft aan dat zij anno 2020 stappen ondernemen om de diversiteit van hun evenementen te verbeteren, 49% houdt er rekening mee in hun programmering en 22% heeft richtlijnen opgesteld met betrekking tot diversiteit. Desondanks probeert 63% van de organisatoren een divers publiek aan te trekken.