HEINEKEN heeft in 2019 stevige vooruitgang geboekt met de duurzaamheidsagenda blijkt uit het recent verschenen jaaroverzicht. De missie van HEINEKEN in Nederland is om in 2030 volledig circulair te zijn. In Nederland brouwde HEINEKEN het afgelopen jaar ruim 1200 miljoen biertjes op hernieuwbare energie. In totaal leverden 16.569 zonnepanelen 11% van het stroomverbruik van de brouwerij in Den Bosch, waarmee het biermerk in brouwerijland op eigen terrein het grootste zonnepanelensysteem ter wereld heeft. De bierbrouwer blikt terug op het afgelopen jaar en deelt zijn concrete plannen om het productieproces met een recycle- en inzamelsysteem te verduurzamen en hiermee niet alleen de fles, maar het gehele bedrijf verder te vergroenen.
Klimaatneutraal brouwen
Naast de opening van het grootste zonnepanelenpark in de brouwerijwereld, qua grootte te vergelijken met ruim acht voetbalstadions, werden ook op andere gebieden grote stappen gezet. Bijvoorbeeld op het gebied van logistiek, waar door zonnepanelen op tankbierwagens en slimmere leveringsroutes de CO2-uitstoot in de logistiek met 28% is gedaald ten opzichte van 2010. De C02-uitstoot per 100 liter bier daalde sinds 2008 met 31%. “We willen niet alleen het groenste biertje van Nederland zijn, maar ook het groenste biertje vóór Nederland. Dat betekent dat we in 2030 volledig circulair willen zijn en willen werken met CO2-neutrale brouwerijen”, aldus Mark Blok, Directeur Corporate Affairs.
Gesloten kringlopen
In de missie om de groenste bierbrouwer van Nederland te worden is de gehele productieketen, van de grondstof tot aan het glas aan de bar, onder de loep genomen om de circulaire processen te verbeteren. Zo is het bekende bierviltje aangepast waardoor er 30% minder materiaal nodig is om deze te maken. Hoog op de agenda staat het verduurzamen van verpakkingen. De uitgevoerde markttesten met HEINEKEN 0.0 hervulbare glazen flessen van het afgelopen jaar zijn geslaagd. Sterker nog, de introductie van HEINEKEN 0,0 in krat – en dus nu met statiegeld – vindt begin maart plaats. Deze retourflessen gaan gemiddeld 25 keer mee en stoten zeven keer minder CO2 uit dan one way flessen, die momenteel nog slechts 13% van het assortiment van bier in glas beslaan. Succesvolle pilots met herbruikbare bekers op evenementen en festivals zorgen ervoor dat het biermerk een stap vooruit zet in haar circulaire ambitie om in 2021 totaal 50% van alle plastic bekers te recyclen. Tevens onderzocht HEINEKEN verschillende alternatieven voor plastic krimpfolie om blik.
Een rondje geef je niet alleen
“HEINEKEN wil in 2030 volledig circulair zijn. Als de consument een rondje geeft in de kroeg, zorgen wij ervoor dat alles al een rondje heeft gemaakt. Van de krat tot het blikje en het viltje tot de fles, alles wordt hergebruikt. Niets van het verpakkingsmateriaal mag nog op straat belanden. De ontwikkeling van dit inzamel- en recyclesysteem is geen makkelijke uitdaging, maar we testen, leren en vernieuwen elke dag“, aldus Mark Blok. Het vergroenen van het transport, de verduurzaming van het productieproces met hernieuwbare energie en het recyclen van verpakking- en promotiemateriaal blijven in 2020 belangrijke pijlers. “Steeds stellen we onszelf opnieuw de vraag: hoe zouden we dit vandaag anders doen voor een beter morgen? En daarmee zetten we elke dag een stap dichterbij onze missie. Natuurlijk doen we dit samen met onze medewerkers, onze partners en de consument, door de impact die zij zelf op duurzaamheid hebben zichtbaar en concreet te maken. Een rondje geef je tenslotte nooit alleen.”
(klik om te vergroten op de afbeelding)