Heijmans heeft bij de renovatie van de Kaagbaan de LED baanlampen die uit de baan zijn gehaald laten reviseren door vaste lampenleverancier, ADB Safegate, en weer teruggeplaatst in de baan. In totaal zijn er in vier weken 1.050 baanlampen gereviseerd en teruggeplaatst. Met het hergebruik van de baanlampen reduceren ze het restafval dat bij het onderhoud van de baan ontstaat. Schiphol heeft als doel om in 2030 een luchthaven zonder restafval te zijn. Hergebruik van materialen is een van de manieren om dit voor elkaar te krijgen.
“De vervanging van de baanlampen is onderdeel van het groot onderhoud aan onze start- en landingsbanen. Daar komt altijd veel bij kijken, van nieuwe asfaltverharding en beton tot waterleidingen en elektriciteitskabels. Ook werken we aan de vliegveldlichtinstallatie en worden er jaarlijks veel baanlampen vervangen. Maar op Schiphol willen we niet zomaar iets weggooien. We willen tijdens bouw- en onderhoudswerkzaamheden bestaand materiaal zoveel mogelijk hergebruiken. Dat draagt bij aan onze circulaire ambitie: een luchthaven zonder restafval in 2030. Daar komen we alleen door samen op een andere manier te ontwerpen en te bouwen. We zijn blij dat Heijmans met ons meedenkt op het gebied van circulariteit en daar met de recycling van de baanlampen concreet invulling aan geeft,” zegt Sybren Hahn, Executive Director Schiphol Infrastructure.
Ontstaan gereviseerde baanlamp
Het reviseren van baanlampen van LED en die weer terugplaatsen is nog niet eerder door Schiphol gedaan. Wel zijn eerder hallogeen lampen hergebruikt op Schiphol. Het initiatief komt van ontwerpleider Michiel Koster van Heijmans. Wat volgde was een onderzoek naar de haalbaarheid, kosten en mogelijkheden om de lampen opnieuw te certificeren. Uit het onderzoek bleek dat de kosten voor het opknappen van de LED-lampen net zo hoog waren als voor het aanschaffen van nieuwe baanlampen. Waar in het verleden de keuze dan werd gemaakt om nieuwe lampen aan te schaffen maakten Schiphol en Heijmans de duurzame keuze. In de praktijk bleek refurbishen zelfs 25 tot 30 procent goedkoper te zijn.
“We hebben in vier weken tijd 1.050 baanlampen met onze vaste lampenleverancier opgeknapt en teruggeplaatst. De druk zat er goed op doordat we heel strak moesten plannen, maar het is gelukt. Door de ervaring die we hebben opgedaan bij eerdere projecten op Schiphol is het team een geoliede machine. En met deze activiteit kunnen we Schiphol bijstaan in hun doelstelling om restafval te reduceren,” licht Ted van den Broek, projectdirecteur Schiphol bij Heijmans toe.
Beheer en onderhoud
Heijmans is op Schiphol verantwoordelijk voor alle beheer- en onderhoudsactiviteiten van de civieltechnische Schiphol-assets, zoals het onderhouden van de start- en landingsbanen en alle omliggende rij- en taxibanen waar vliegtuigen overheen rijden. Ook de hemelwaterafvoer, de baanlampen en het gras tussen de banen en de dienstwegen in uitstekende conditie houden, behoort tot de taken. De renovatie van de Kaagbaan vond plaats van 18 februari t/m 25 april 2024.