De vaartuigen van Havenbedrijf Rotterdam en de noodstroomvoorzieningen zoals radarposten blijven gebruik maken van schone brandstof en energie. CEO en COO a.i. Boudewijn Siemons ondertekende hiervoor een nieuwe overeenkomst met VARO Energy Group.
Bij de uitvraag van Havenbedrijf voor de schoonste en bruikbare energiedrager kwamen de producten van Varo als beste naar voren. Sinds 2018 gebruikt de haven van Rotterdam al VARO’s HVO100 (100% Hydrotreated Vegetable Oil) voor zijn dienstvloot. Deze biobrandstof is volledig gemaakt van duurzame materialen en vermindert de CO2-uitstoot van de vloot tot 89% in vergelijking met conventionele diesel. De brandstof kan in elke verhouding met conventionele diesel worden gemengd en is zonder aanpassingen geschikt voor alle bestaande dieselmotoren. Hierdoor is HVO een zeer toegankelijke en kostenefficiënte manier om CO2-uitstoot te verminderen
Het beleid van Havenbedrijf Rotterdam is erop gericht om vanaf 2025 geleidelijk over te schakelen op emissieloze vaartuigen. De leverancier wordt dan ook uitgedaagd mee te denken om op termijn andere vormen van brandstoffen en oliën aan te leveren, ook vanuit de doelstellingen van Havenbedrijf Rotterdam op gebied van luchtkwaliteit. Hierbij kan worden gedacht aan alternatieve energiedragers als waterstof, methanol, bio- of andere synthetische brandstoffen.
Op de foto: Boudewijn Siemons (CEO en COO a.i. Havenbedrijf Rotterdam), Ben van Kol (Directeur Varo Energy Bunkering), Sacha Konan (Directeur Varo Energy Benelux en Frankrijk), Robert de Jong (Key accountmanager Varo Energy), Jaap van Dalen (Business manager Havenbedrijf Rotterdam), Bob Hervij (Asset Manager Havenbedrijf Rotterdam), Huub van Rossum (Manager Procurement Havenbedrijf Rotterdam). Foto: Roger Waleson