SLA heeft 14 vestigingen in 6 steden door Nederland waar klanten terecht kunnen voor verschillende verse salades, plantbased-maaltijden, sappen en soepen. Voor het bedrijf zijn wegwerpplastics al langer een doorn in het oog, maar een goed alternatief heeft het bedrijf nog niet gevonden. Om wegwerpbekers, -bakjes en -kommen zo veel mogelijk terug te dringen, ging SLA in zee met Vytal. Op de herbruikbare bakken en kommen van Vytal zit geen statiegeld en klanten betalen alleen als ze hun verpakking niet inleveren.
SLA wil plant-focused eten het nieuwe normaal maken, het doel is om de nummer 1 plek in Europa te zijn voor voedzame maaltijden met groenten in de hoofdrol. Iedere dag worden ruim 400.000 maaltijden vanuit de centrale keuken in Amsterdam bereid. De saladebar werkt met lokale en biologische producten en gaat in de keuken uit van een zero waste-principe. ‘Ons huidige voedselsysteem is niet houdbaar, het heeft een negatieve impact op de gezondheid van de planeet. Wij willen niet alleen gezond voedsel de norm maken, maar ook ‘goed’ voedsel. We willen bijdragen aan onze omgeving en de impact op de aarde verkleinen’, vertelt Hans Bruning.
‘Regelgeving is stap in de goede richting’
Bij zo’n ambitie past wegwerpplastic helemaal niet, geeft Bruning meteen toe. Daarom is SLA al langer op zoek naar een plasticvrij alternatief voor verpakkingen. ‘We hebben van alles onderzocht, maar een alternatief is nog niet gevonden. Er zit altijd wel een plastic-coating op verpakkingen. Maar ik weet zeker dat er een plasticvrij-alternatief gaat komen, kijk maar naar alle productinnovaties die er zijn.’
Volgens Bruning is de nieuwe regelgeving die 1 juli ingaat een stap in de goede richting. Klanten moeten vanaf deze datum betalen voor hun wegwerpverpakking, net als voor plasticzakken in bijvoorbeeld supermarkten. ‘Klanten willen het best duurzamer aanpakken, maar zijn nog niet bereid daar consequenties aan te verbinden. Ze gaan voor de weg van de minste weerstand. Een eigen bakje meenemen? Of een app installeren voor herbruikbare opties? Dat zijn drempels voor consumenten. Maar met deze regelgeving werpt de overheid een nieuwe drempel op: ze gaan betalen voor wegwerpplastic en dat willen ze niet. Kijk naar de plasticzakjes: veel minder mensen gebruiken ze sinds ze hiervoor moeten betalen. Dus dit gaat zeker helpen.’
Uitdaging om consumenten aan herbruikbaar alternatief te krijgen
Tegelijkertijd is het een uitdaging om consumenten aan de herbruikbare alternatieven te krijgen. Bruning: ‘We hebben eerder een test gedaan in Rotterdam met herbruikbare verpakkingen. Klanten konden hun gebruikte bakjes weer bij ons inleveren. Bij dit systeem werden de vieze bakjes opgehaald en wij kregen schone bakjes terug. Maar hier was zo weinig vraag naar dat we er weer mee zijn gestopt.’
‘Ook de verpakkingen van Vytal worden nog niet zo veel gebruikt door klanten, hooguit een aantal per week. Dat komt omdat wij een van de eersten zijn die hiermee starten en het concept nog niet zo bekend is. Maar tel je deze aantallen uit naar 14 vestigingen over een heel jaar, bespaar je toch een hoop plastic. Maar het kan veel beter.’
Herbruikbaar wordt bekender
‘We moeten over een tipping-point heen, als dat gebeurt gaan steeds meer klanten dit gebruiken. Het belangrijkste is dat dit systeem wordt opgeschaald en groot wordt gelanceerd. Als meer plekken hiermee werken, kunnen klanten hun bakjes ook op meer plekken inleveren. Dit verlaagt de drempel en zorgt voor meer bekendheid. Zo gaat het balletje rollen.’
Waarom hij denkt dat de verpakkingen van Vytal dan toch werken? ‘Het werkt erg simpel. Klanten scannen de QR-code op de bakken of soepkommen en dan verdwijnen deze bij ons uit de voorraad. Als ze het eten op hebben, brengen ze de verpakking terug naar ons of een andere plek waar ze werken met Vytal. Klanten betalen alleen als ze een bakje of soepkom niet terugbrengen. Teruggebrachte bakjes gaan bij ons gewoon in de afwasmachine, die apparatuur hebben we ook zelf en de kosten zijn te overzien.’
Hans Bruning, Managing Director SLA B.V.