Het rapport van SOMO bouwt voort op eerder onderzoek en gaat over promotiemedewerkers in dienst van verschillende nationale en internationale bierbrouwers die actief zijn op de Cambodjaanse markt. Het rapport toont aan dat er de laatste paar jaar een aantal verbeteringen in de werkomstandigheden van promotiemedewerkers zijn gekomen. Deze zijn met name te danken aan inspanningen van Beer Selling Industry Cambodia (BSIC), de koepel van brouwerijen waar ook Heineken en Carlsberg lid van zijn. Desondanks is er een aanzienlijk aantal knelpunten dat nog opgelost moet worden om fatsoenlijke werkomstandigheden te creëren voor promotiemedewerkers.
Inkomen ver onder leefbaar loon
Het inkomen van de promotiemedewerkers is onvoldoende om in hun eerste levensbehoeften te voorzien. De overgrote meerderheid van de medewerkers gaf aan minder dan 100 US Dollar per maand te verdienen. Dit bedrag ligt ver onder het bedrag dat medewerkers zelf als leefbaar loon aangeven (gemiddeld 177 Dollar) en zelfs nog onder het bedrag dat als de meest conservatieve schatting geldt voor een leefbaar loon in Cambodja (138 Dollar). Vaak is het medewerkers niet duidelijk hoe hun variabele beloning en de bedragen op hun salarisstrook worden berekend aan het eind van de maand. En de promotiemedewerkers durven vaak hun jaarlijkse vakantiedagen niet op te nemen uit angst om hun baan of een deel van hun inkomsten te verliezen. In sommige gevallen mogen zij ook niet hun hele vakantieverlof opnemen.
Sexuele intimidatie
Hoewel de voorschriften van de meeste brouwers niet toestaan dat de promotiemedewerkers bier drinken met klanten, doet de meerderheid van de geïnterviewde medewerkers dit wel om hun omzet te vergroten, de vaak onrealistisch hoge verkoopdoelen te behalen en meer fooi binnen te halen. In een omgeving waar veel alcohol wordt genuttigd, ligt het gevaar van misbruik en seksuele intimidatie steeds op de loer. Veel promotiemedewerkers krijgen dan ook te maken met onheuse bejegeningen en handtastelijkheden. En incidenteel zijn er ook gevallen van prostitutie gerapporteerd.
Belangrijkste aanbevelingen
Het SOMO rapport bevat een aantal aanbevelingen aan bierbedrijven om de werkomstandigheden van hun promotiemedewerkers te verbeteren. De drie belangrijkste aanbevelingen zijn: In de eerste plaats zouden promotiemedewerkers een vast, maandelijks basisinkomen moeten verdienen. De hoogte van dit salaris moet voldoende zijn om de eerste levensbehoeften te dekken. Ook moeten zij een helder overzicht krijgen van hun salarisbetalingen en van de bierverkoop waarop hun bonus is gebaseerd. Ten tweede moet het recht op (lidmaatschap van een vak-) vereniging en collectieve onderhandelingen daadwerkelijk gerespecteerd worden. Werkgevers moeten de gekozen vertegenwoordigers van hun werknemers erkennen en met hen onderhandelen over onder andere een passend minimuminkomen. Ten derde zouden biermerken die nog geen lid zijn van Beer Selling Industry Cambodia zich bij BISC moeten aansluiten of de gedragscode van BSIC overnemen. Hoewel de gedragscode nog niet helemaal geïmplementeerd is bij BSIC brouwerijen, zijn de werkomstandigheden voor hun promotiemedewerkers over het algemeen beter dan die van medewerkers van niet-aangesloten brouwerijen.