Grolsch heeft haar score aan de top van onze ranglijst voor de duurzaamheid van biermerken gehandhaafd in 2013. Het merk blijft de beste all-rounder op de onderdelen duurzame gerst, hop, verpakkingen en het lage verbruik van energie en water, net als in 2011 en 2012. Een knappe prestatie! We raden Grolsch echter wel aan om de zeilen bij te zetten. Bijvoorbeeld door meer gebruik te gaan maken van groene electriciteit en duurzame ingrediënten. Want de andere biermerken kruipen steeds dichterbij!

Ambitieus investeringsplan Gulpener
Gulpener is in Nederland dé koploper op het gebruik duurzame ingredienten en het gebruik van groene elektriciteit. De kleine brouwer heeft wel moeite om efficiënt te produceren, waardoor de CO2 uitstoot en het waterverbruik per biertje ondanks de groene stroom nog steeds vrij hoog is. Maar dat gaat veranderen. Gulpener heeft in haar Feiten en Cijfers een ambitieus investeringsplan bekend gemaakt. Dit moet leiden tot totale vernieuwing van de hardware van de brouwerij, inclusief een heel nieuw brouwhuis. Hierdoor moet de CO2 voetafdruk over 5 jaar met minimaal 20% verminderen.

Bavaria stapje terug
Ook Bavaria blijft met een B-label in onze top-3 van meest duurzame biermerken. Het bedrijf werkt zeer efficient en heeft bij het brouwen de minste uitstoot van CO2 per biertje. Op het gebruik van duurzame ingredienten heeft Bavaria echter een stapje terug gezet, en wie weet is dat om volgend jaar een grote stap vooruit te kunnen zetten.

Palm snelste stijger
Het in België gebrouwen Palm bier heeft zich nu ook in de strijd gemengd om bier duurzamer te maken. Naar aanleiding van onze ranking heeft het bedrijf haar eerste rapport (zie rechtsonder) voor verantwoord ondernemen gepubliceerd en komt daarmee gelijk binnen met een D-label. Palm haalt de eerste punten door onder meer groene energie op te wekken met eigen zonnepanelen. Een hogere score lijkt al in de koker te zitten.

Heineken en Amstel naar C-label
De internationale merken Heineken en Amstel stijgen naar een C-label, doordat het moederbedrijf voor het eerst haar CO2 voetafdruk bekend heeft gemaakt. De doelstellingen om de CO2 uitstoot te verminderen zijn echter nog niet ambitieus genoeg om meer punten te verdienen. Op het gebruik van duurzame ingredienten spant Heineken zich wel in, maar meldt nog geen concrete resultaten.

Brand Bier op 100% groene stroom
Ook leuk nieuws van Brand bier, het merk gebruikte al groene elektriciteit van de historische watermolen die naast de brouwerij ligt. Maar die oude molen leverde bij lang en na niet genoeg. Nu is Brand bier overgegaan op 100% groene stroom. Echter, het Limburgse merk blijft nog steken op een D-label, omdat Brand niet bekend maakt waar de overige groene stroom vandaan komt. Zodra dat bekend is verwachten we dat Brand stijgt naar een C-label.

Hand op de knip
Bij de E-labels zeggen we: hand nog even op de knip. Deze merken (Leeuw, Duvel en Alfa) maken niet concreet bekend hoe zij presteren op de onderdelen duurzame gerst, duurzame verpakkingen en het verbruik van energie en water, terwijl de overige merken al wel met de billen bloot gaan.

Natuurzuiver?
De aanprijzing van Alfa bier met de term “Natuurzuiver Bier” suggereert sterk dat er bij de teelt van gerst en hop geen kunstmest (=aardolieproduct) en geen synthetische bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt, oftewel, dat Alfa bier biologisch is. Dat onderbouwt Alfa niet met bijvoorbeeld het keurmerk biologisch. Dat riekt dus naar ‘the sin of no proof’ of ‘the sin of vagueness’; dat riekt naar greenwashing. Wel heeft Alfa contact met ons opgenomen en is sinds kort bewust van onze werkwijze. Hopelijk volgt actie met een mooiere score.