Ruim een op de zes ondernemers vindt MVO minder belangrijk of helemaal niet.
Daarentegen geeft driekwart van de Nederlandse ondernemers aan dat het belangrijk (60 procent) of zelfs zeer belangrijk (19 procent) is, om maatschappelijk verantwoord te ondernemen.
Crisis had invloed op MVO
Een zeer ruime meerderheid van de ondernemers vindt dat de crisis invloed heeft gehad op het MVO-beleid. Als negatieve invloed noemt meer dan 40 procent van de ondernemers dat er tijdens een crisis extreem bezuinigd moet worden en er geen geld is om te investeren. Ruim een kwart vindt dat er tijdens een crisis geen aandacht is voor MVO. Nog eens een op de vijf noemt de interne focus van bedrijven als nadeel tijdens de crisis.
Bijna de helft van de ondervraagden noemt als voordeel dat de crisis bedrijven dwingt innovatief te zijn. Een kleine 15 procent vindt MVO een manier om nieuwe klanten te werven. Toch wordt MVO niet gezien als noodzakelijk voor economisch herstel. Nog geen 6 procent van de ondernemers vindt MVO belangrijk voor het herstel van zijn sector. Maar in de transportsector ligt dat percentage veel hoger, op 17,4 procent.
Voor beter milieu en eerlijke kansen
Ondernemers willen vooral bijdragen aan een beter milieu en aan eerlijke kansen. Een beter milieu wordt genoemd door 56 procent van de ondernemers die MVO belangrijk of zeer belangrijk vinden. 51,4 Procent streeft naar eerlijke kansen. Maar ook het bevorderen van de betrokkenheid van de medewerkers, imagoversterking, klantenbinding en de continuïteit van het bedrijf zijn redenen die elk door meer dan een derde worden genoemd.
Daad bij het woord
Het is goed nieuws voor de voorstanders van MVO. De ondernemer werkt er graag aan mee. Maar voegt hij ook de daad bij het woord? De meeste ondernemers die MVO belangrijk of zeer belangrijk vinden, passen dit ook toe in hun bedrijf. Ruim de helft van hen (53,5 procent) doet dit op de verkoop. Bijna de helft (47,8 procent) op verantwoord inkopen. Bijna een derde past het toe op de productie en bijna een kwart op de logistiek en vervoer.
Ondernemers brengen de idealen in de praktijk door onder meer duurzame producten te verkopen, milieuvriendelijke producten en eerlijke grondstoffen in te kopen, bij import op arbeidsomstandigheden te letten, het personeel te stimuleren om met de fiets of het OV naar het werk te komen, het energieverbruik te beperken en te investeren in de veiligheid van de medewerkers.