Boerenorganisaties in ontwikkelingslanden die werken met Fairtrade ontvingen het afgelopen jaar ruim € 5,4 miljoen ontwikkelingspremie uit de Nederlandse markt. Dat blijkt uit de jaarcijfers van Stichting Max Havelaar. Dat is een toename van 13 procent ten opzichte van 2012. Deze premie ontvangen boerenorganisaties bovenop de marktprijs en investeren zij naar eigen inzicht in onder andere trainingen ten behoeve van duurzame productie, gezondheidszorg en scholing.
De ontwikkelingspremie is direct gekoppeld aan de verkoop van Fairtrade producten in Nederland die dit jaar met 5 procent toenam naar een retailwaarde van € 197 miljoen. Vooral de categorie koffie laat een forse groei zien van 28 procent. Dit komt neer op een totaal volume van 5,2 miljoen kg, oftewel 2 miljoen kopjes Fairtrade koffie per dag. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan de keuze van supermarktketens PLUS en Deen voor Fairtrade huismerkkoffie. Als gevolg van deze toename ontvingen koffiecoöperaties € 2,8 miljoen ontwikkelingspremie bovenop de koffieprijs.
Boerenorganisaties meer onder Fairtrade voorwaarden laten verkopen
De groei van de premie betekent dat boerenorganisaties meer ruimte hebben om te investeren in vooruitgang. Onderzoek naar de effectiviteit van Fairtrade laat zien dat veel organisaties opbloeien. Het laat ook zien dat er boerenorganisaties zijn waar de uitdagingen groot zijn. Een voorbeeld is Ivoorkust, waar cacaoboeren nieuwe coöperaties zijn gestart. Deze boeren willen hun cacao graag onder Fairtrade voorwaarden verkopen want in zo’n opstartfase is het van belang dat er voldoende financiële middelen en langdurige handelsrelaties zijn zodat een sterke basis gelegd kan worden.
De groei van de premie betekent dat boerenorganisaties meer ruimte hebben om te investeren in vooruitgang. Onderzoek naar de effectiviteit van Fairtrade laat zien dat veel organisaties opbloeien. Het laat ook zien dat er boerenorganisaties zijn waar de uitdagingen groot zijn. Een voorbeeld is Ivoorkust, waar cacaoboeren nieuwe coöperaties zijn gestart. Deze boeren willen hun cacao graag onder Fairtrade voorwaarden verkopen want in zo’n opstartfase is het van belang dat er voldoende financiële middelen en langdurige handelsrelaties zijn zodat een sterke basis gelegd kan worden.
Peter d’Angremond, directeur Stichting Max Havelaar: “Vraag en aanbod van Fairtrade gecertificeerde producten moet groeien zodat boerenorganisaties meer kunnen investeren. Het stimuleren van deze marktgroei is het dagelijkse werk van Max Havelaar. Wij zijn continu in gesprek met nieuwe partners en momenteel werken wij samen met 140 bedrijven die ruim 1.800 producten met het Fairtrade/ Max Havelaar keurmerk leveren voor de Nederlandse markt. De extra ontwikkelingspremie kunnen boerenorganisaties investeren in professionalisering van de organisatie, in sociale projecten en in de kwaliteit van producten. Ik roep bedrijven dan ook op om volgens deze voorwaarden in te kopen!”
Besteding Fairtrade premie
De internationale koepelorganisatie van Stichting Max Havelaar, Fairtrade International, houdt nauwkeurig bij hoeveel Fairtrade premie er wereldwijd gegenereerd wordt en hoe deze lokaal wordt geïnvesteerd. Zie hiervoor het meest recente rapport: ‘Monitoring the Scope and Benefits of Fairtrade 2013’.
De internationale koepelorganisatie van Stichting Max Havelaar, Fairtrade International, houdt nauwkeurig bij hoeveel Fairtrade premie er wereldwijd gegenereerd wordt en hoe deze lokaal wordt geïnvesteerd. Zie hiervoor het meest recente rapport: ‘Monitoring the Scope and Benefits of Fairtrade 2013’.