Nuon legt in de campagne de nadruk op de strijd tegen het stijgende water als gevolg van klimaatverandering. Om dat tegen te gaan, presenteert Nuon een zogenaamd ‘CO2-reductieplan’ en verwijst daarbij naar haar website.
Nuon wil kennelijk de indruk wekken dat het een plan gaat uitvoeren om uitstoot van CO2 te beperken en daarmee klimaatproblemen tegen te gaan. En dat terwijl Nuon nu al de grootste CO2-vervuiler van Nederland is. En door de investeringen in een nieuwe kolencentrale zal de CO2-uitstoot van Nuon in de toekomst alleen maar verder stijgen. Greenpeace vindt de reclamecampagne misleidend en wil dat die wordt gestopt.
Verdraaide feiten
Behalve misleidend worden in de campagne volgens Greenpeace ook de feiten verdraaid. Zo beweert Nuon op haar website dat in de te bouwen kolencentrale in de Eemshaven de uitstoot van CO2 met 80 procent kan worden verminderd, door de bijstook van biomassa en CO2-dumping. Nuon-topman Van Halderen zei onlangs echter dat ‘we nog niet weten of we CO2-afvang op de schaal van de Eemshaven-centrale kunnen realiseren.’
Schoon kan!
Greenpeace voert campagne tegen de aangekondigde bouw van vijf nieuwe kolencentrales, die gezamenlijk jaarlijks evenveel CO2 uitstoten als alle auto’s en vrachtwagens in Nederland bij elkaar.
Greenpeace toonde eerder met onderzoek van het DLR-instituut (het Duitse TNO) aan, dat een duurzame energietoekomst mogelijk is zónder kolen- en kerncentrales. Energiebedrijven kunnen vandaag beginnen door te investeren in gasgestookte warmtekrachtcentrales, windparken, en duurzame biomassacentrales.