Op de website van Net4kids kunnen particulieren en bedrijven zelf een project uitkiezen. Vervolgens zorgt de organisatie voor een individuele rapportage. Hiermee wordt een duidelijke relatie gelegd tussen gift en besteding.
Van den Boog merkt dat deze werkwijze in een behoefte voorziet. Tegelijkertijd ziet hij dat andere goede doelen kansen laten liggen. “Enerzijds volharden organisaties in hun opvatting: “Geef geld en wij doen er iets goeds mee.” Anderzijds ontbreekt de koppeling tussen de gift en besteding.”
Ondernemingen zoeken echter juist naar projecten waarvan de rapportage aansluit bij de informatievoorziening binnen het eigen bedrijf, zo ervaart Van den Boog. Aan belangstelling geen gebrek, maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) staat hoog op de agenda van bedrijven.
De problematiek speelt vooral bij middelgrote bedrijven. “Grote concerns kennen hun eigen mvo-afdeling, denk bijvoorbeeld aan de Rabobank Foundation. Ga je naar de iets kleinere bedrijven, dan wordt het erg stil. Alleen als je met een grote som geld komt, maken goede doelen nog wel eens een uitzondering”, zo is de ervaring van Van den Boog.
Projectmanager Sigrid Hettinga van MVO Nederland kan zich de klacht van de bedrijven wel voorstellen. “Je telt als bedrijf niet meer mee als je niet aan mvo doet. Ondernemingen willen echter mvo door laten dringen tot in de genen van het bedrijf. Daarvoor is een goede bestedingsrapportage essentieel.”
De vraag vanuit het bedrijfsleven naar projecten van Net4kids is “dramatisch gestegen.” Van den Boog merkt zelfs dat bedrijven meer doneren als een duidelijke relatie aanwezig is.
Directeur Lex Werkheim van vermogensbeheerder Eureffect, een van de donateurs van Net4kids, bevestigt de lezing van Van den Boog. “De rechtstreekse rapportages maken steun aan goede doelen veel levendiger.”
Er ligt wel een gevaar op de loer als bedrijven zelf hun projecten uitkiezen. Hulp aan kinderen of zeehonden doet het nu eenmaal beter dan de bouw van toiletten. Van den Boog ziet dit effect in de praktijk slechts ten dele. Bovendien reserveert Net4kids een gedeelte van de inkomsten voor algemene projecten die bedrijven laten liggen.
Directeur Werkheim vindt het onbegrijpelijk als bedrijven geen oog hebben voor een hulpvraag met een lager aaibaarheidsgehalte. “Wij hebben afgesproken dat Net4kids de projecten uitkiest, om te voorkomen dat wij vallen voor het arme meisje dat het zo goed doet op de site.”