Peter Van Minderhout, Directeur Communicatie van TNT, sprak tijdens de uitreiking over sociaal leiderschap en het positieve effect daarvan op medewerkers en de reputatie van het bedrijf. TNT heeft het Wereld Voedsel Programma van de Verenigde Naties gedurende twee jaar gesponsord met logistieke ondersteuning, vrijwilligers en donaties voor de distributie van voedsel aan ontwikkelingslanden.
De Global Impact Award is de eerste Nederlandse onderscheiding van zijn soort. Het doel van deze prijs is om het midden- en kleinbedrijf te stimuleren tot het uitvoeren van creatieve ideeën voor duurzaam ondernemen. Deze Award staat vanaf 2005 door middel van de websites van Global Reporting Initiative en Global Impact open voor internationale deelnemers.
De winnaar is Paul Holland van B.V. Kolibri Etikettenfabriek / Grafisch Goud. Het bedrijf beheert een initiatief van de branche om gratis drukkerijdiensten aan niet-gouvernementele organisaties en goede doelen te leveren. Dankzij dit initiatief beschikken deze kleine en vaak krap gefinancierde organisaties over een betere profilering en ondersteuning.
Criteria
De prijs is toegekend aan de hand van een scoresysteem dat is gebaseerd op internationale standaarden. De criteria zijn afgeleid van strategisch management expert Michael Porter van Harvard Business School en zijn visie op bedrijven en filantropie.
Elk genomineerd bedrijf presenteerde zijn bijdrage aan duurzaam ondernemen aan een publiek van nationale directieleden. Een stemming onder het publiek droeg voor 50% bij aan de stemmen, de resterende 50% werd toegekend door de jury van senior partners van Global Impact. B.V. Kolibri Etikettenfabriek / Grafisch Goud won met een overweldigende meerderheid aan punten op de volgende gebieden:
– het initiatief is gebaseerd op de kerncompetenties van het bedrijf / de groep (8 van de 10);
– de geselecteerde partners komen overeen met het bedrijfsimage (7 van de 10);
– het initiatief betrekt medewerkers in de in- en uitvoering van het project (8 van de 10);
– het initiatief omvat de sector, klanten en leveranciers (8 van de 10).
Robby Mol, CEO van Global Impact vertelt: Deze prijs is belangrijk voor de zichtbaarheid van themas als duurzaam ondernemen en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Tot nu toe waren initiatieven op deze gebieden meestal het domein van grote multinationals. Het is van belang dat deze benadering doorsijpelt naar organisaties van elke grootte en wij willen dat laten gebeuren. Wij stimuleren creativiteit in duurzaam ondernemen, om de medewerkers van een bedrijf te inspireren en te verenigen door gemeenschappen over de wereld te helpen.
Paul Holland, directeur bij BV Kolibri Etikettenfabriek, zegt: De externe en objectieve erkenning van ons branche initiatief geeft het belang van Grafisch Goud aan. De nominatie maakt ieder van ons trots en als winnaar uit de bus komen is een groot compliment aan de stichtingen die we ondersteunen en de bedrijven verenigd in Grafisch Goud.
De winnaar van de prijs, een schilderij van kunstenaar Paul Tegenbosch (www.drijfhout.org), werd bekend gemaakt tijdens een feestelijk bijeenkomst in het Koninklijk Instituut voor de Tropen te Amsterdam op 10 november 2004.
Global Impact, opgericht in 2004, is een creatief bureau dat is gespecialiseerd in strategisch duurzaam ondernemen. Vanuit haar kantoren in Amsterdam en Londen adviseert deze organisatie internationale klanten over strategieën voor duurzaam ondernemen.