Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet onmiddellijk een onderwerp dat je op het eerste gezicht associeert met Corporate Plaza. Het is een ‘glossy’. De onderwerpen die op de omslag worden aangekondigd variëren van luxe motorjachten, mode en zakendoen in Cuba. De keuze voor een glossy is bewust. André Visser wil zijn blad een luxe uitstraling geven. Hij krijgt wel eens opmerkingen dat zijn papierkeuze schadelijk zou zijn voor het milieu. Visser moet er als voormalig eigenaar van een drukkerij wel om lachen. ‘Het papier is gemaakt van goed hout. Dat wil zeggen dat het afkomstig is uit productiebossen die duurzaam worden beheerd Het is toch logisch dat je daar over nadenkt…’

Het blad bestaat nu twee jaar. Hoofdredacteur Nelleke Launspach, die tevens directeur is van de Amstel Club, is er vanaf het begin bij betrokken. Het eerste half jaar als adviseur en sindsdien als hoofdredacteur. Voor haar is het sleutelwoord respect. Respect voor de lezer, maar respect voor de mensen over wie zij schrijft. ‘Zakenmensen willen van veel dingen op de hoogte zijn en dat zijn niet de simpele onderwerpen. Maar omdat ze weinig tijd hebben, is mijn doel om zo veel mogelijk te laten zien in zo weinig mogelijk moeilijke woorden. Neem nu mijn artikel over Cuba, in het laatste nummer. De kunst is om te laten zien wat het land de lezer kan bieden: welke luchtvaartmaatschappijen, restaurants, hotels en bezienswaardigheden zijn de moeite waard. En tegelijkertijd te laten zien dat de mensen die daar wonen ons respect verdienen. De mensen daar zijn wel arm, maar door de goede gezondheidszorg zijn ze wel gezond. Wat mij opviel was dat de bewoners allemaal van die goede gebitten hebben. Er zitten nu al dertig Nederlandse bedrijven en de verwachting is dat het binnenkort gunstiger wordt om daar te investeren. Ik vind het dan interessant om de Nederlandse ambassadeur, een heel bevlogen man, daarover aan het woord te laten.’

Visser wil nu na twee jaar wat meer verdieping en zingeving brengen in de zakelijke onderwerpen. ‘Het bedrijfsleven moet een andere nieuwe plek vinden in de samenleving. Een aantal ondernemingen en ondernemers zijn daar al druk mee bezig. Thema’s als nieuw leiderschap, charisma, verantwoord ondernemen . Ondernemers krijgen steeds vaker de vraag: hoe staat uw bedrijf in de samenleving? Wat doet u persoonlijk? Het is niet voor niets dat we in Corporate Plaza ook laten zien wat ondernemers doen voor goede doelen.’

Hoofdredacteur Launspach heeft een natuurlijke afkeer van hypes en trends. ‘Ik wil ondernemers behoeden voor trends. Er zijn er zo verschrikkelijk veel van. Wij zijn er intussen van overtuigd dat verantwoord ondernemen geen trend meer is.’

Visser: ‘Bedrijven zijn geen ontwikkelingsinstellingen maar ze staan midden in de wereld. Ze zien in ontwikkelingslanden kansen en nieuwe markten. Verantwoord ondernemen is een trend als bedrijven het alleen als marketinginstrument gebruiken. Als wat je doet niet authentiek is, val je door de mand. Voor mij is dat de essentie.’ Dat betekent dat Corporate Plaza niet met het beschuldigende vingertje gaat wijzen naar de bedrijven die nog niet zo enthousiast zijn over maatschappelijk verantwoord ondernemen of ranglijstjes gaat maken over het beste bedrijf op duurzaamheidsgebied. Visser: ‘Het gaat niet om het scoren, maar om zingeving, zelf gelukkig zijn en andere mensen gelukkig maken en daarmee de wereld ook een beetje beter te maken. Corporate Plaza gaat nu ook niet over de mensen die de rijkste of de succesvolste zijn puur en alleen om bovenaan op het lijstje te staan. Dat doen andere bladen maar. Succes alleen is niets. Het leuke is dat gelukkige mensen andere mensen op sleeptouw kunnen nemen. Wij willen die passie laten zien.’

Launspach: ‘Binnenkort komen we met een serie van vier mannen die drastisch het roer om hebben gegooid. Die van het ene moment op het andere hun baan hebben opgezegd. Een voorbeeld is Gert Greveling van Deloitte, die cabaretier is geworden.’

De grootste zorg voor uitgever en hoofdredacteur is niet dat die mensen niet te vinden zouden zijn, maar dat die verhalen niet verteld worden uit angst voor de Hollandse neiging enthousiaste verhalen af te kraken. Visser: ‘Je mag in Nederland niet zeven dagen van de week lol hebben. Maar aan de populariteit van mijn blad, het wordt veel meegenomen uit vliegtuigen en business lounges, merk ik dat er behoefte is aan het besef dat het leven zo slecht nog niet is. Dat je vol kan schieten omdat de zonsondergang zo mooi is. Bij dat gevoel past Corporate Plaza.’