Dat blijkt uit onderzoek van C. Mazereeuw-van der Duijn Schouten, die binnenkort aan de Universiteit van Tilburg promoveert op de uitkomsten.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) valt uiteen in een aantal deelgebieden, zoals aandacht voor milieu, personeel, andere direct belanghebbenden en filantropie. Ondernemers die vaak naar de kerk gaan, in een God en in een hiernamaals geloven, een negatief mensbeeld hebben en regelmatig bidden en Bijbellezen, dragen minder bij aan de eerste drie aspecten. Deze zogeheten traditioneel gelovigen zijn te vinden in verschillende kerkgenootschappen, van protestant tot rooms-katholiek.

Opvallend is vooral de slechte score als het gaat om kansen voor vrouwen en minderheden. Filantropie scoort daarentegen wel hoog. In theorie kan het zo zijn dat deze ondernemers hun personeel slecht behandelen, terwijl ze wel jaarlijks een bedrag geven aan een project in Afrika.

“Het overmaken van een gift kost niet zo veel tijd. Zorg voor het personeel vraagt continue aandacht. Geven is mogelijk een vorm van afkopen”, aldus Mazereeuw, die bij haar onderzoek wordt begeleid door de hoogleraren J. J. Graafland en M. Kaptein.

Het drietal constateert veel onwetendheid als het om mvo gaat. “Veel ondernemers denken dat het goed is wat ze doen. Als ik ze vraag of het normaal is als ze hun prijzen met 10 procent verhogen, kijken ze je aan of ze water zien branden. Er zijn zo veel ingesleten gewoontes die in Bijbels licht niet te verantwoorden zijn”, aldus Kaptein.

Volgens Mazereeuw is het ook mogelijk dat “traditioneel gelovigen” de mvo-lat voor zichzelf hoger leggen dan voor anderen.