Dit jaar verdwijnen de eenmalige zakjes voor groenten en fruit uit de Nederlandse supermarkt. In plaats daarvan kunnen de klanten gebruik maken van herbruikbare zakjes die zij thuis kunnen wassen. Met dit gezamenlijke initiatief verwachten vijf supermarktketens jaarlijks zo’n 126 miljoen plastic en 10 miljoen papieren zakjes uit te sparen. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (milieu) roept andere supermarkten op om het voorbeeld te volgen, zodat herbruikbare zakjes snel het nieuwe normaal worden.
Albert Heijn, ALDI, JUMBO, Lidl en PLUS zijn deelnemers in het Plastic Pact NL. Deze alliantie van de Nederlandse overheid en meer dan 100 koplopers in de kunststofketen streeft naar minder gebruik van plastic en betere recycling. In samenwerking kunnen zij meer bereiken dan afzonderlijke bedrijven.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen is enthousiast over het initiatief: “Hoe minder afval we met zijn allen in de keten brengen, hoe minder we uiteindelijk moeten verwerken. Ik omarm daarom dit initiatief van Nederlandse supermarkten om een einde te maken aan wegwerpzakjes voor aardappels, groenten en fruit. Het zou fantastisch zijn als alle supermarkten zich bij het initiatief zouden aansluiten”.
Carlijn Röell, operationeel directeur van het Plastic Pact NL, benadrukt dat de samenwerking tussen de supermarkten een belangrijke mijlpaal is. “De consument moet er zo snel mogelijk aan wennen dat hergebruik van verpakkingen normaal is. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk supermarktketens meedoen. Het Plastic Pact NL zal dit soort gezamenlijke initiatieven blijven ondersteunen”.
Vorig jaar deed Albert Heijn als eerste de eenmalige plastic zakjes in de ban en verving ze door duurzame, herbruikbare verszakjes. De overige vier supermarkten doen dat in de loop van dit jaar. Dit is vastgelegd in een gezamenlijke intentieverklaring die zij vandaag hebben ondertekend. Ook de papieren zakjes voor groenten en fruit moeten eraan geloven.