Op ieder gebied begint duurzaamheid een steeds prominentere rol te spelen, zowel zakelijk- als privé. We zijn ons meer bewust dan ooit van onze eigen invloed op het klimaat en de rol die we hierin spelen. Vliegreizen worden ingeruild voor alternatieve vormen van vakantie, vlees wordt minder gegeten en ook plastic doen we in de ban. Als ondernemer ontstaat dan ook de vraag; waar doe ik goed aan, een fysieke winkel openen of het bij een webshop houden? Hier de voor- en nadelen op een rij.
Fysieke winkel vs. webshop
In de beginjaren van de webshop werd er vaak automatisch vanuit gegaan dat een webshop een duurzamere keuze was dan een fysieke winkel. Een fysieke winkel moet je immers ontwerpen, onderhouden en vraagt mensen ernaartoe te komen. Een webshop kan gewoon bezocht worden vanuit huis en vraagt minder ruimte. Toch is deze redenatie niet helemaal volledig. Door de ontwikkelingen van afgelopen jaren is de ‘besteleconomie’ enorm toegenomen. Door het vaak gratis bezorgen én retourneren voelen mensen geen enkele drempel meer om veel te veel spullen te bestellen. Deze moeten allemaal geleverd worden en in veel gevallen weer geretourneerd. Dat een webshop daarmee per definitie duurzamer is, is inmiddels echt verleden tijd. Zeker ook gezien de grote vernietiging van geretourneerde pakketjes die niet meer in goede staat zijn. Dit komt namelijk -helaas- zeer veel voor.
De wijze waarop
Bij een fysieke winkel valt of staat het duurzaamheidskarakter vooral met de manier hoe je ermee omgaat. Zet jij je winkelstellingen vol met goedkope euroknallers van plastic of kies je bewuste en duurzame producten? Door fair trade producten met een keurmerk te verkopen ben je al een stuk bewuster bezig. Ook kun je in een fysieke winkel mensen enthousiasmeren en uitleg bieden over jouw beweegredenen en motieven. Iets wat online niet kan. Doordat de klant in een winkel persoonlijk wordt geholpen zullen de retouren minder zijn en de tevredenheid hoger. Natuurlijk kun je als eigenaar van de winkel ook algemene duurzaamheidsaspecten doorvoeren zoals het bewust maken van personeel hieromtrent, en het gebruiken van duurzame energiebronnen.
Kortom, uit bovenstaande analyse kunnen we wel concluderen dat de fysieke winkel zeker nog niet uit de winkelstraat hoeft te verdwijnen waar het gaat om duurzaamheid. Wel is bewustwording een groot aandachtpunt net als het nemen van duurzame maatregelen. Uiteraard gelden hierbij ook de zaken die elders gelden; kies voor zonnepanelen, doe de deur dicht wanneer dit mogelijk is en gebruik verantwoorde producten. Maar lekker een winkel bezoeken met mooie producten? Daar kan geen webshop tegenop!